Alla inlägg den 1 september 2010

Av Tess - 1 september 2010 18:08

Hejsan hoppsan efter påtryckning på min blogg om min vardag så ska jag göra ett nytt ryck med skrivanden. I ärlighetens namn har jag haft så mycket på mitt nya jobb och då menar jag intryck, intensivitet så jag har varit så slut i huvudet så jag har inte orkat logga in på kvällarna. Jag har bara gjort det nödvändigaste på datorn, ja det man behöver för att överleva. Sen ör datorn så seg så jag har inte pallat. Nu jävlar sitter jag med en splitte ny ultrasnabb laptop och det hela känns genast mycket kuligare. Min jobbdator som ska vara med mig som en ande.  Men jag sitter inte mycket framför datorn på jobbet heller vilket jag anser har givit mig en ökad livskvalité. Har tappat enormt med muskulatur i händerna vilket är en effekt av att jag aldrig skriver de där låååånga harangerna, men det är en positiv effekt. I stället koncentrerar jag mig på samspelet mellan individer, individuella processer hos eleverna och deras otroligt tunga och tuffa ryggsäckar de har med sig. Mycket handlar om social träning, om att lotsa dem vidare, ge dem en social nyckel om vad livet innebär. Det känns oerhört roligt att vara del i denna verksamhet. Sen har jag naturligtvis stora funderingar på driften av verksamheten och det blir en härlig nöt att knäcka. En dom fattas i helgen om verksamhetens överlevnad nått år till, ja styrelsen i samtliga tre stiftelser har möte hela helgen och fattar beslut om dessa större ansökningar om pengar. Ja pengar finns det i överflöd hos stiftelsen men frågan är vad de tycker. Jag tror och hoppas att de ser den ökade livskvalitén dessa individer får som de inte annars skuille ha fått. Vi får se. Tur jag har målat naglarna för annars skulle jag bita ner dem av nervighet. Summerat så ska jag koncentrera mig på skrivjobb på kvällar om det behövs för jag tänker inte sitta över och jag tänker inte börja tidigare än 8,30. Den tiden är låååångt förbi när man jobbade över. Jag har möjlighet till träning på morgonen i form av joggingen och behöver inte känna stress och jag kan komma ut 20-30 min senare än förut alltså omkring 6.50 Det är en lyx. De dagar jag inte springer har jag tagit en 50 min prommis till jobbet med ryggan där bak och skön soft musik i lurarna. Det är mental avkoppling och nödvändigt eftersom jag är fullständigt ovan att vara uppe i människor från 8.30-17 utan break. Man är alltid tillgänglig, i ämnesfrågor och gissa om jag fått rosta av vad gäller matematik, är inte läraren tillgänglig måste man kunna hjälpa till. Man är alltid tillgänglig på frågor om ekonomi, skulder, psykiskt och fysisk ohälsa eller bara en som ger eleven en klapp p axeln och hejar rop och uppmuntring. Däremellan försöker jag snappa upp allt om verksamheten men det är inte alla dagar det ges tillfälle till det. Men kul är det, himlans kul. Jag ser möjligheter och har visioner så vem vet vad jag kan göra med detta om bara pengarna kommer in.  '

Ödestigert med det nya jobbet är all mat som de lagar där och allt bröd. Jag äter lunch varje dag där och försöker vara sjysst men idag kunde jag inte motstå  det otroligt goda nybakade grova bröden. All mat är ekologisk och allt välgjort av vår köksa som jobbar med eleverna i detta. Jobbigt är det när det är korv i olika former. då får jag ångest sen blir jag skitdålig i magen av det, men jag försöker lära mig att livet är en balansgång man ska klara allt och bemästra sina matdemoner.  Brödet är helt klart värst så därför rör jag mig på ett eller annat sätt på morgonden för att hålla förbränningen så jag kan ta en nybakt smörgås som serveras till frukost. Träning gör jag men jag är i en formsvacka med styrketräningen, max 1 -2 ggr men joggingen kör jag 3-4 dagar i veckan och har en sitta på rumpandag där jag inte gör ett smack.  Och för mig känns det lite men det räcker jag tror det ska fungera. Gått upp vikt har jag över sommarem har jag, Föll i smågodisträsket vilket är det farligaste för mig. Jag är fortfarande där men lite mer glest. Tyvärr har jag en sockerbehov som jag försöker att bemästra men jag får se tiden an. Viktuppgången har påverkat min favvokljol som är jävligt snäv men tänker mig att den ska jag ha skönt till min födelsedag om ca 2 månader. Det är ett mål i alla fall. Inte att jag ska banta utan snarare bli mer fit.


Nu ska jag ta sats med sysslor. Jag mår faktiskt jättebra på alla plan just nu och känner en högre livskvalité på många sätt. Jag känner att jag har ett driv och vi får se hur jag får utlopp i mina nya utmaningar. Skönt det var att blogga, jag återkommer igen. Ciao!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards