Alla inlägg under januari 2008

Av Tess - 30 januari 2008 09:37

Jaha nu har vi haft en bedrövlig natt där Elviras feber stigit rejält och Cornelia bökat och varit orolig plus att jag haft en överjävlig hjärtklappning vilket gjort att jag haft ursvårt att somna om efter alla nattliga begivenheter. Konstaterade att Elvira skulle vara hemma eftersom febern är hög, kännde mig konstig själv och tog tempen och den stod på 37.9 när jag vaknat. Nä nu måste tempen vara trasig. Sen av en slump så tog jag på Cornelia och den jäkeln stannade på 38 och trodde jag definitvt att termometern ballat ur. Sagt och gjort så bytte jag batterier och sen tempade vi om hela familjen och dessutom peppe för att få någon sorts referens och ja det verkade stämma så nu är vi alla tjejer hemma och går och luffsar i pyjamas. Peppe tog bilen i snöstormen til en by utanför Sandviken för att ha klarinett klass, tur att jag är hemma så kunda han ha min bil, känns tryggare så i detta oväder. Han är också lite rosslig men på benen. Han förbjöd mig att göra annat än dröna i dag och helst inte hosta något alls...ha ha. Han är så överbeskyddande när man är gravid, känner sig nästan som en prinsessa. Jag påpekade dock att fröet är väl inbäddat där inne i det mjuka hullet så det är ingen fara. Men ha litar inte på mig. *ler*. På jobbet mitt fick det spader milt sagt. Tack och lov kom våran extraresurs(snart färdig socionom) in i dag och kunde ta min telefontid och fixa lite bland mina ärenden så det känns bra. Hon är en pärla får jag lov att säga. Måste bero på att jag inskolat henne i arbetet och allt skrivande så då kan det inte bli annat en skitbra. Har dock några slamkrypare som hon inte klarar men det få ligga, hon har lite finslipning kvar...Utredningstid heter det när man inte hinner he he.  Stackars klienter säger jag.


 Ekonomiskt sjunker det Sandvikiska skeppet och sakta men säkert.  Får ingen riktig chans att komma igen eftersom vi får sjuka barn hela tiden och det svider rejält i börsen. Nåja vi får göra som Nicke åka runt och leta billigaste maten och det lönar sig faktiskt.  Har dock som projekt att fixa till ekonomin hyfsat tills fröet anländer och det är inte något dåligt projekt som jag ska ro i land tillsammans med min man. Det blir ju dyrare med ett barn till. Men gjorde ett konstaterande och det var att vi slipper troligtvis dagiskostnader. Elvira går i nollan och behöver inte fritids och Cornelia går allmän förskoletid på dagis dvs 15 timmar vilket jag tror är gratis det år man fyller 4 år. Så med en jävla röta så har vi ingen dagiskostnad mer från i augusti och det är 1700 spänn mindre per månad under 1.5 år. Jippi.


Nu ska jag fundera över vad vi ska ha till lunch. Kram från sjukisarna

Av Tess - 29 januari 2008 19:30

Nu är det himla mycket bebis på den här bloggen men kan man göra annat just nu. Cornelia gjorde ett härligt konstaterande i kväll. Hon tittade på sin pappa och log sitt bredaste leende så alla vita tänder syntes. Sen sa hon " Pappa du har också en bebis i magen och då kommer vi få en lillebror också* Vi tittade på varandra jag och Patric och gapskrattade.  Ja sa svarade pappa det skulle man kunna tro men pappor har inte bebisar i magen. Tänk vad praktiskt det vore.


I dag fick Elvira åka till dagis på vinst och förlust. För pigg för att vara hemma och mycket tveksamt om hon skulle åka till dagis. Men efter ett snack med henne om att hon fick säga till fröken om hon mådde dåligt om hon skulle bli varm, trött eller hostan skulle bli mera så skulle mamma komma och hämta henne. Kl 13 ringer Patric till mig och säger att nu är Elivra dålig säger fröken. Hon har 37.8 och känner sig hängig. Sagt och gjort hon och Cornelia hämtades hem. Tycker egentligen att hon är lite så där halvdan dålig..varken sjuk eller frisk, inte jätte pigg men inte jätte hängig heller man hade ju hoppats att det skulle bryta ut rejält med besked så det går över.  Hon hostar och har temp kring 37.7-37,8 på eftermiddan och snorig. Så vi tar en hemmadag i morgon för att jaga ut bacillerna så peppe och jag går väl i någon sorts skift, Peppe jobbar fm, jag em och peppe kväll. Haha.


Nu måste jag mata fröet för nu är jag hungrig igen. Ska rosta macka..och det var länge sen och äta marmelad tror jag. Tur det finns sockerfri rostis och socerfri god marmelad och en kopp te. Njuta med min man framför braskaminen och lyssna på spraket från eldsflammorna. Gud så romantiskt det låter.


PS.OJ nu kommer min man ut från nattningen och är desperat säger han, tror det är snus SUG. Det verkar krypa i honom samtidigt som han är trött. Av princip så kommer han ju aldrig i säng om kvällarna och jag pallar inte att vänta eller tjata på honom att gå och lägga sig. Dagen tar ju slut så fort om man går och lägger sig är hans åsikt om sovandet. Men ska jag skvallra så sittar han och sover i soffan i stället för brevid mig för jag vaknar ju av att han inte ligger i sängen och gå ut i vardagsrummet och påpekar att han sover. Det var kvällens skvaller.DS

Av Tess - 28 januari 2008 20:17

I dag har jag haft med medhjälpare till jobbet. Elvira var jätte hostig och förkyld. Sagt och gjort så packade jag in henne och datorn och diverse matlådor i bilen och stack. Elvira pratade om bebisen och jag sa att det är okej att hon berättar och att hon kan göra det på mötet som vi ska på. Väl på jobbet och på morgonmötet där min enhet drar olika ärenden så var det min tur. Elvira stod vid whiteboarden och ritade blommor och hjärtan och hon  var knäpptyst förutom konstant hosta. Jag drog mitt och sen sa jag  att Elvira vill säga nått till er, varpå Elvira vänder sig om och bara säger att mamma har en bebis i magen. Vi ska få en bebis efter min födelsedag i september. Chockade stirrade mina kollegor på min dotter och förstod ingenting som hon pratade ett annat språk. Sakta greppade det att det var jag som var gravid och att Elvira inte leker mamma pappa barn eller ngt liknande.  Chefen tog det bra och var tacksam att jag sa det tidigt så hon kan fixa en vikarie i tid och avlasta och gruppen likaså och de blev jättenöjda när jag sa att jag ska jobba heltid fr o m fredag och jag sörjde men jag är tvingad till det för att få så bra föräldrapenning som möjligt. Trist som fan att man ska jobba mer när man kommer må som sämst men det samhällsekonomiska systemet är utformat så vad tusan gör man. Elivra och Cornelia får två skitlånga dagar  (8-17.30) i veckan tom maj men okej igengäld är jag hemma ett helt år sen och då kommer de knappt vara på dagis och sen är de väl hemma 8 veckor i sommar så det kommer nog gå bra i alla fall.  Cornelia har varit på dagis hela dagen och somnade i soffan helt slut. Peppe har också talat om för sina kollegor att han ska bli pappa igen. Och han fick mer manliga, macho kommentarer.  En av gubbarna ( Anders kråkan som är 50 )tyckte det var bra att sprida ut åldrarna så man alltid har någon att leka med. Han hade själv 4 barn från 14 - 7 år plus ett bonusbarn som är mindre. Åke som leder storbandet frågade om Patric skulle befolka sandviken själv???!!! Krister han såg bara helnöjd ut och skulle hem till sin Eva och fråga..han är alltid sugen och han har ju bara 4 barn.


Japp så nu är fiffi det lilla fröet presenterat för omvärlden. Elvira frågade i dag om fiffi växt något mera. Jodå sa jag hela tiden så växer den en liten pyttebit precis som ett frö. Nu är det dax att mata fröet som börjar bli hungrigt.


Dröm sött!!

Av Tess - 27 januari 2008 09:28

Ja det är för märkligt att så fort man får en livsomställning eller att något förändras till det bättre eller till det sämre eller att en kris eller glädje uppstår så börjar tankar om mat att mala. Beteenden kring att äta förändras och tänk att det är så för alla. Antingen man skiter i det och tröstar sig eller man har ett mål positivt mål med maten och man är motiverad. Man äter mer eller mindre helt enkelt.  I mitt huvud har jag redan börjat brottats med att graviditet är likställt med att ät vad du vill du lär ju bli fet som en flodhäst ändå, Alla vet ju att gravida måste äta för två eller jag kan ju ändå inte banta nu utan får fixa det sen. Det invanda beteendet vill snabbt komma tillbaka. Visst är det för märkligt hur hjärnan snabbt som fan börjar ändra inställning. Just nu känns det som ena hjärnhalvan strider mot den andra och särskilt svårt blir det att se allt gottis alla andra äter. Känns som man får ha handklovar eller liknande på händerna för de styrs inte längre av  mig utan av andra impulser.  Jag förundras över hur mina målmedvetna tankar bryts ner av en enda lite sak som graviditet. Okej har bestämt mig för att jag ska kämpa så länge det går mot dessa mat demoner men jag kommer inte vara nitisk på samma sätt. Ska försöka lägga in lite lämplig motion i min vardag. Ska forsätta dansa magdans och det ju slut i April så det blir ju lagom att lägga av då.


Patrics matdemoner verkar ha intagit hans kropp. Thats It. Elvira och Cornelia är pigga och glada och ska på barnkalas till Vendela och Fabian i dag. De är glada. Desvärre ser det ut som Elvira håller på att bli sjuk så vi får se hur den här veckan startar om det bryter ut eller om det ger med sig. Hon är grymt hostig och hackig. Cornelia är fortfarande förkyld med får gå på dagis i morron, hon får spader här hemma och jag med. Nu ska jag snöra på mig skorna och gå ner och titta på sjön. Det är 5 minusgrader och frost och is överallt och solen skiner i en klarblå himmel.

Ha en fantastisk dag.

Av Tess - 26 januari 2008 16:02

De senaste dagarna har varit omtumlande och nästan märkliga. Har precis fattat att min man och jag ska en tredje vilding i huset. Testet som visade ett klart och tydligt pluss bekräftade min mycket dåliga dag i onsdags. Chockeraden med tanke på hur BRA den var i tisdags. Trodde det var fel på bantningen plus att jag börjat pendla lite i vikt på vågen. Inte mycket men ändå några hekto hit och dit trots nitiskt GI ande. Skitkul. En tid efter Cornelia var född så insåg jag att jag ville nog ha en tredje bebis och det blev ganska klart när jag opererades i halsen, så bestämde jag mig egentligen. Kanske för att vi fått två flickor och lekte med tanken tänk om bara tänk om det kanske kunde bli en grabb. Jag har inte kännt mig nöjd och Patric skulle kunna ha ett fotbollslag så han är ju alltid på, men inte jag. Här går gränsen med 3. Vi har försökt ganska länge och pratade senast på semestern och i julas att nu lägger vi av. Lever loppan. Sagt och gjort jag sålde en del barnsaker i januari för att mentalt ha tagit tag i det och lämnat det åt sitt öde. Hade böjrat att surfa och planera höstens utomlandsresa och hade nästan bokat...haha.  Livet förändras i ett nafs så nu får vi hålla tummarna att det går vägen för då är det dax i slutet på september. Tjejerna fick reda på det igår. Kännde att det är lika bra att vara öppen de ser ju hur jag mår och hur jag beteer mig. De har så roliga idér och fantiserar så härligt. De höll på dö av skratt när jag sa att den var liten som en ärta nu. Jätte bra för då rymdes den i handen om man ville bära den. Så praktiskt. Båda ungarna stirrade på mig när jag käkade mat igår och frågade om bebisen krypit upp i halsen för att äta. När jag kom hem från jobb kommer Elvira springades och frågar om den sparkat något. I morse var det första hon frågade om den växt över natten. Cornelia hade läst i en bok att bebisen kunde sparka fotboll om jag åt köttbullar, och om bebisen tände ljus i magen så fick mamman ont i halsen typ halsbränna.  Ja historierna lär ju bli många. Elvira kom på att hon och jag måste åka till affären och köpa nappar, blöjor och en vagn till bebisen..Hon är ju så strukturerad..haha

Elvira och Cornelia har döpt den till Fifi...när den är inne i magen sen skulle den få ett annat namn, patric eller vilja stog på deras namnlista. Tänk vad dessa små hjärnor arbetar. Man slutar aldrig att förvånas.

Svägerskan Lina har i vanlig ordning blivit eld och lågor och i igår kom ett litet grönt kuvert med världens fräckaste bebisbody som hon köpt. Hon är härligt galen. Elvira ska ha den i sin garderob, passa den tills bebisen kommer.


Patric har varit i glädje chock dessa dagar men börjar smått inse att något påverkar mig. Är tjurig som fan och tycker att han är en PISSMYRA fast han bara existerar, städar och handlar???!!!.Retar mig på honom utan anledning och sååån är ju inte jag förutom vid PMS. Hoppas det går över. Sen är han surig i sig själv pga snuset men han kämpar tappert, faktiskt helt utan nu. Men jag sa åt honom att jag tyckte han skulle överväga att snusa för nu äter han mycket mycket gottis..det var jag oxå sur över i går( tja alltid hittar man nått att sura över)...halv chipspåse, smågodis, och två bounty och massa cola, nötter??? Jag va dödsavis och samtidigt orolig med tanke på hans gener som han ärvt, så är det väl inte så bra. Nåja skvallra nu inte till honom om detta. Så vi har det hett från båda håll här..Vi behöver inte ha någon braskamin på här inte. *STOR LER* Vi värmer huset av egen hetta. det är över -5 minusgrader ute nu.

Övriga familjen är jätteglada och rejält överraskade och nu när det lagt sig så har chock förvandlats till ännumera glädje

Nu ska jag fixa maten...lax och sallad blir det till kvällen och sen blir det en rulle på TV:n



Av Tess - 23 januari 2008 20:23

Idag har jag lämnat rivstarten på GI, kännde att jag behövde mer så i dag träffade jag denna underbara härliga gyllenbruna och saftiga macka. Det var en sann glädje att sätta tänderna i dig. Jag njöt av dig mycket länge och lät mina sinnen förföras av din lukt och smak.  Varje tugga lät jag glida runt tungan, ett varv, två varv och tre varv innan biten fick nå slutstation. Underbart, gud vad jag längtat. Räknar timmarna tills vi möts igen till frukost i morgonbitti.

Märklig dag i dag. Cornelia är fortfarande hemma och Patric och jag gjorde ett byte vid 10.30 tiden där han kom hem och jag åkte till jobb. Sen gjorde vi ett nytt byte 16.15 där jag kom hem och han åkte tillbaka till jobb. Det blir så att hon får bli hemma i morgon för att bli fräsch..hon har varit lite hänging i dag men verkar feberfri nu i kväll. Förhoppningsvis dagis på fredag och då blir det kortdag. Nä Nu längtar jag efter min man. Har så mycket på hjärtat att prata om vad som hänt under dagen. Har tänkt att prata framtiden och vår resa tillsammans. Han är inte hemma förräns om en timme. Det är lång tid när man är pratsugen. Ha en underbar kväll alla där ute i rymden.

Älskad äro smörgåsen.


Av Tess - 22 januari 2008 20:42

BRUDEN med VG på kursen. Fått nya 10 friska högskolepoäng till meriterna och jag är jävligt stolt och överväldigad. Har fått en otrolig bekräftelse på mig själv och min kapacitet och jag känner mig så jävla bra och otroligt intelligent snudd på smart faktiskt.haha Var skitnervös i bilen på väg till Gävle i dag. Intalade mig själv att det gör inget om jag får en restuppgift det fixar jag. Eftersom Cornelia är sjuk så kom jag sent till Gävle och fick grilla och grillas i 30 minuter. Hjärtat pulsade högt precis innan och sen gick tankarna till Lina min svägerska Lina som jag vet inte gillar just sånt här men i andra sammanhang och situationer är hon  tuff och säger det skiter väl jag i om de glor. Så så fick det bli och  jag sket i de andra och körde mitt race.  När det var klart och examinatorn sagt sitt så stack hon åt mig ett papper och det var min hemtenta och där stod kommentarer och betyget VG på hela kursen. Det här ska bli härligt att köra detta resultat under snoken på chefen i morgon och även på somliga kollegor som varit direkt taskiga. Känns nästan som man vunnit en Guldbagge på något vis så jag säger tack mina nära och kära som stöttat och peppat mig. Var och festade i kväll på en Italiensk restaurang och åt 3 rätters middag. Kanon gott. Älskar Carpaccio (rå oxfilé med parmesan, ruccola och citron) Styrde sen bilen hem till Sandviken och nu myser jag med ett glas vin och mörkchoklad  tillsammans med min man på en vanlig tisdag som blev ganska ovanlig ändå.

Jag kommer somna med ett stort brett leende på läpparna.

God natt!

Av Tess - 22 januari 2008 09:52

Måndagen gick snabbt, Cornelia vissen men ändå pigg men en känsla fick mig att inte lämna henne på dagis. Hade 37.9 på morgonen. Så hon fick följa med mig till jobb på förmiddagen Jag hade en superduktig medhjälpare på jobbet, cornelia som satt vid mitt stora skrivbord och kollade film på den bärbara datorn, käkade macka, godis. Hjälpte till med kopiering, postlämning och hittade dessutom in till några kollegor. Det var någon utifrån som kom och sa att Jaha är det så här ni på Soc löser barnpassning. Till lunch åkte vi hem och mös bara hon och jag. Skönt att ha ensamtid med tjejerna. Man får så roliga diskussioner från dem båda och det är ingen konkurrens. Peppe kom hem på seneftermiddagen och körde de stora tjejerna Elvira och Lovisa till kören. Elvira kom hem som en lite sångfågel och sjöng på den nya låten...du e du och jag e jag och du och jag är tillsammans..Söt. De hade sjungit för glatta livet de där tjejerna och hela vägen hem i bilen. Det är så mysigt att vara med dem och uppleva detta.

Peppe gjorde eld och nattade barnen. Jag satte mig förhoppningsvis sista gången med skolarbete och förberedde en opposition. Gud vad man känner sig taskig när man sågar en annans text. Men jag är nog illa tvungen att såga på ett snällt sätt. Får väl le hela tiden.

Natten till tisdagen(idag) var orolig för Cornelias del, hon var glödhet och hostade och snörvlade. Tempade henne mitt i natten och kom fram till att febern närmade sig 39. Sagt och gjort jag och Cornelia är hemma till kl 13 och sen susar jag in till Gävle och opponerar. Peppe kommer hem och hade tur med att han hade komptid som han kan ta ut. Slipper vi få inkomstbortfall från hans lön. Varje krona räknas just nu. Ialla fall hade jag verkligen tur för examinatorn sa att det var okej att jag kom in till eftermiddagen, viktigaste var att jag fick såga och blev sågad haha. Tur för mig då slipper jag få myror i benen och damp innan de andra oppositonerna är klara.  Pallar inte sitta still så länge och höra röster mala om nått man inte är så intresserad av. Då blir det gärna SNARK varning.  Känner mig nervös, har stått i köket på morgonen och försökt hålla föredrag om det jag ska prata om. Ja inte är man någon STOR talare inför STOR publik. Nervös är jag. jag änskar att jag hade de där Teaternerverna som många i klanen har men icke.  Scenskräcken sjuder i kroppen. Jag snubblar med tungan och blir röd i huvudet i dessa lägen och helst när något viktigt står på spel. Nog om mig.


Elvira går på dagis och stormtrivs hon har ju sina bästisar där. Hon tog på sig den rosa stassen. Hon har alltid rosa kläder på sig, varje dag *flin*. Cornelia är sämre än i går. Snoret rinner och hostar och fräser och ser glansig ut.  Peppe kämpar vidare med snuset. Tack för alla kommentarer om hans snusande. Behöver lite stöd. Jag pratar ju aldrig med honom om det vad jag tycker och känner men JAG skriver det här för det här en en fri Sida för tankar om vårt vardagsliv.  Nåja han får göra hur han vill, men det verkar som han kämpar. Jag lägger fram en tuggumipåse varje dag till honom utan att säga nått. Den är borta när han går så han tar den med sig i Tysthet...haha.

Solen verkar stiga över stan och det ser ut som det blir en vacker och kall vinterdag utan snö. Ska snart tända en brasa i kaminen och ställa mig och öva framför spegeln som den store Talare jag är.


Gårdagens bästa: Bärbardator, portabel underhållning, räddade mig igår.

Dagens bästa: Barbapappa filmer

Ciao



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26 27
28 29 30
31
<<<
Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards