Alla inlägg under mars 2008

Av Tess - 30 mars 2008 09:20

Sommartid i dag. På något sätt verkar mina barn vägra bra morrontider. Trots att de egentligen borde sova längre i dag dvs kl 6 vintertid borde vara 7 sommartid och att de skulle vakna då är en ren utopi. Cornelia vaknade 5.20 sommartid(4.20) vintertid. Hon i låg i dvala till halv sju och pillade med sina fingrar och sin pappas fingrar och hon låg och småpratade. Elvira däremot vaknade vid 7. Ja, vi får inse det faktum att de är morronpigga trots att de går och lägger sig sent och röjer in till sista sekund. I alla fall gäller det Cornelia. Tröstar mig med att så här kan det väl inte vara när de blir tonåringar.  Försöker hitta positiva halmstrån och det är att de är underbart glada och härliga på morronen och inte är som min man, sur och butter. Nu är det en perfekt dag för äventyr idag. Solen skiner från en klarblå himmer. Vi ska leka. Jag ska först dansa några timmar nu på morgonkvisten. Sen ska vi få besök av Åsa och Ola och deras tjejer Lovisa och Klara. Vår diskmaskin havererade i går kväll och var full med vatten innuti och ute på golvet men inte under den så den håller hyfsat tätt. Vi rensade alla slangar men lyckades inte tömma den helt. Så Åsa som är den hushålls praktiska teknikern som ska komma hit och skruva och hon har skruvat med den förr. Nu tänkte jag vara med så jag kan göra det själv. Förra gången var peppe med man han minns inte hur man gör. 

Av Tess - 29 mars 2008 14:40

Varför är starten på många livsfunderingar man har i livet. Varför betecknar en process i ens tänkande och som driver en framåt och som låter en utvecklas och ifrågasätta.  Hur? blir mer en sakprocess där man har punktat upp insatserna för att nå sitt mål och är ofta självklarare för många. Konsten är att synkronisera Varför med Hur och det är en ganska omfattande process och både mig själv och andra. Mitt senaste varför är att jag har funderat varför jag gör en GI retur och vad min tanke är med detta. Det har sin begynnelse i att jag har funderat endel över min svägerskas blogg över hennes tankar och hennes varför och hur hon genomför sin livsstilsförändring i vår. Efter flera inre snack med mig själv så finner jag att motivationen till den här resan ligger i enbart min hälsa och mitt välmående. Jag trivs redan med mitt utseende och känner mig fin och vacker och åtråvärd men visst man känner sig betydligt vackrare om man lever sunt eller skulle omformulera det till att man känner en helhet innifrån och ut och det handlar om inre och yttre styrka. Jag måste göra ett ryck för att inte hamna i samma fysiska förfall som några närstående befinner sig i. Det gör mig livrädd. Jag vill inte vara där men jag har tyvärr de helt rätta generna för hamna i denna katastrof. Jag har också ett annat mål som dock inte är beslutat om men i förebyggande syfte och det handlar om jag väljer att åter försöka skaffa barn så känns det helt orimligt att lägga på sig 15 kg på den vikt jag har i dag(grov övervikt) Jag har sett så mycket TV om riskgraviditeter och blivit jävligt skrämd. Nä det skulle vara katastrof och jag har gjort det när jag väntade Cornelia och det var fanemej inte kul när kroppen sa i från och det smärtade från knäna så fort man satte sig. Kommer inte vara nitisk men försöka vara något konsekvent i min livsföring. Har i dag försökt att börja gå och fan vad det tog emot, orkade 40 min i någorlunda tempo. Lite skillnad mot att jag travat 1.5 timme i rask takt..ja min raska takt med stavar. Störigt när man vet att man varit på topp innan och inser att nu är man i botten på en sjö och ska försöka ta simtag till ytan och det kommer ta tid. Min gå partner är sjuk...långtidssjuk så jag måste hitta drivet själv och det är svårt på sena kvällar. Man går inte ut själv här i mörkret men är man två fungerar det bra. Ska försöka hitta en lösning och ett driv till ensam motion men det är otroligt mycket svårare. Det var några tankar denna lördag. Nu ska jag fixa fika till oss alla sen väntar bastun. Vi gör inget viktigt i dag men gör viktigt i att umgås med varandra.

Av Tess - 28 mars 2008 19:34

Japp så är det just nu efter 4 hårda arbetsdagar.  Har precis ätit räkor i ugnen och druckit vin och chokladpraliner till efterrätt. Mums! Min man är fenomenal på att laga dessa räkor som vi normalt sett äter som förrätt men vi blev lagom nöjda och struntar i köttet och spar det till i morgon. Om jag blickar bakåt så har veckan varit otroligt tuff för min del och härlig för min man och mina barns del. De verkar ha sugit ur det roliga och är nöjda. Jag å min sida har upplevt väldigt tragiska saker som ska ordnas upp och så sent som i dag blivit ur förbannad på en läkare som rent kränkte en av mina klienter. Så Tess ska skriva en anmälan på måndag och ringa vederbörandes chef på hälsocentralen. Läkaren gjorde sig lustig på min klients bekostnad och skämtade om hans psykiska besvär vid flera tillfällen. Trodde jag skulle dö av ilska och sa åt läkaren att han uppförde sig mycket oproffsigt och jag var hyfsad verbalt men jag hade helst bett honom dra åt helvete vilket jag tänker göra på myndighetsspråk, ja kalla det verbal judo som jag besitter mycket väl, både skriftligen och muntilgen. Jag skulle helst vilja berätta storyn vad som hände men pallar inte men det var grov kränkning och jag tänker anmäla honom utifrån min proffession. Klienten jag var med pallar inte anmäla och det förstår jag eftersom denne har mycket djup ångest och depressiv och har fullt upp med att inte ta sitt liv. Sen måste jag nämna att jag i mitten på veckan gjort ett hembesök i en mycket sanitär lägenhet och då menar jag mycket sanitär. Det man ser på TVn där en städpatrull åker hem och röjer är en piss i Sahara och otroligt rent. Helt klart att det finns en hel del kryp där i den lägenheten jag var i. Ja gick in och stod stilla, vågade inte röra mig, hade fulkläder och mundering som åkte rakt i tvättmaskinen sen, jag rörde bara munnen i 40 minuter och gick ut. Stanken var vidrig( en spya luktar mums i jämförelse) och hur det såg ut där hemma är obeskrivbart. Tess ska fixa ny lägenhet snabbt, ska där flytta på personen till ny bostad (anpassad sådan), få hela bohaget till tippen, åka till IKEA köpa nytt, ta emot möbelleverans i nya lägenheten, förmodligen skruva i hop möblerna, hämta nycklar, skriva utredning och fan vet vad mer, fixa med andra myndigheter så livet blir drägligt. Sorgligt men kommunen har inte någon instans som hjälper gamlingar i missär utan då är man handlingsförlamad. Jag har vänt upp och ner på hela stan vad gäller denna mycket gamla människa (72 år) men han kan först få stöd när han flyttat pga det sanitära läget i hans nuvarande lägenhet. Dock kan han få stöd när han flyttar till nytt fräscht för då kan hemtjänsten leverera sin service. Det svider i hjärtat att veta att han rör sig i denna missär just nu. Nåja nu ska jag ta en bamse klunk eller kanske två klunkar vin och lämna det åt sidan ett slag. Skål! I morgon ska vi ha familjemys hela familjen Vi ska bara njuta av varandra och vara tillsammans. Jag känner att jag inte alls haft tid med familjen denna vecka utan åkt tidigt och kommit hem sent. Kanske ska starta upp med en prommis som jag inte gjort på länge nu. Lär väl dö av chocken av att röra mig. ha ha. Dax att ta tjuren vid hornen. Nu ska jag gosa med min make och dricka mera vin. Tror jag kommer ha hangover i morronn. Man har ingen tolerans för vin längre. Ett glas så är det ZZzzZZzzZZ.....

GI dagboken: Ingen viktkoll i dag utan avvaktar några dagar. Har gått bra i dag men nu blir det lite kalas till kvällen med vin och choklad men man måste leva. Tar tag i det i morgon igen. Känner mig inte så nitisk nu för tiden.

Av Tess - 27 mars 2008 07:55

Nu på tredje dagens GI ande måste jag säga att jag har hjärnspöken och okontrollerade impulser från hjärnan. Allt det där som inte jag bestämt eller bestämmer över. I går eftermiddag var jag ute i tjänst och reste. Vi skulle fika och gick in på ett Café. Där var allt home made så att säga. Ljuvliga små bakverk. Jag skulle just till att beställa en kaka då jag insåg att hmm det här har inte jag bestämt. Jag hade ju förberett mörk choklad och en äcklig ATKINS bar för att just överleva en sån här sak. Men hjärnan var inte alls med och impulsivt stod jag med fatet med kakan i handen. Jag hamnade i stor beslutsvånda och vägde mellan äsch en kaka gör väl inget, jo det gör det. Blundade, tog ett djupt andetag och pratade med mig själv om vad jag vil och till slut segrade jag och lämnade tillbaka fatet. Tanten bakom skrattade och sa du är duktig du. Ja det är jag tamefan tänkte jag. En kopp te och mitt medhavda fika fick det bli. Efteråt var jag nöjd och mätt. Det är otroligt jobbigt med dessa impulser och jag vet av egen erfarenhet hur jag levde under förra året så försvinner de sakta men det tar ganska lång tid och det är ju tyvärr skit enkelt att få tillbaka det gamla beteende mönstret.

När jag kom hem från jobbet var jag åter i den impulsiva fällan. Barnen och peppe hade bakat en stor härlig plåt med hallongrottor. De ska jag inte straffas för att jag är fet och saknar karaktär. Jisses vad gott och hade en plan på att smaka. Men överlevde det hindret. Packade snabbt i hop dessa godingar i en låda och raskt in i frysen. Just det här är den jobbigaste fasen som man ska härda ut, få hjärnimpulserna, ett skitdåligt beteendemönster att försvinna.  Som kontrast till detta var jag på inköpsturné i går och botaniserade bland växter och böner och linser. Jag beställde agavesirap som jag läst om í min nya kokbok att det ska vara ett bra sötningsmedel istället för de konstgjorda grejerna. Sirapen kommer som det låter från en kaktus och ska vara bra att ha i bröd och bakverk. Så nu väntar jag på det sen ska det bakas lite.

På jobbet är det kaos i vanlig ordning. Mycket att göra men kul. Jag gjorde något impulsivt igår, jag stövlade in till chefen och sa att jag tänker söka nytt jobb och vill ha henne som referens. Hon blev paff men samtidigt glad över att jag är så rak och det är jag.

Anledning är att lönen suger och jag är irriterad på att jag har 850 kr mer än den som anställdes i höstas och 3000-4000 kr mindre än den som jobbat lika länge i branschen men är en urkass social bitch på alla sätt och vis. Om länsstyrelsen fick klorna i henne så skulle soc stupa rakt ner. No more Comments. Jämfört med de andra i gruppen så ligger jag jävligt lågt och det förvånar mina kollegor. Nåväl det här har jag talat om för chefen vid förra löneförhandlingen då det gick upp ett ljus vad alla tjänade och jag verkligen utryckte min besvikelse. Helt enkelt jobbet är kul men tufft eftersom det är myndighetsutöveri och lönen suger. Sa jag i går att anledningen är lönen plus att jag behöver utmanas. Take it och leave it tänkte jag. Så nu jävlar ska jag skriva min CV i kväll och sen ska jag bombadera lite jobb.  


GI: dagbok: Start 080325 +7 kg....080327  -0,6 kg.

Av Tess - 25 mars 2008 20:24

Jag ska snart gå och sova men kännde att jag ville skriva lite ändå. Dagen har varit milt uttryckt intensiv. Har jobbat 10 timmar med en halvtimmes jobb. Kaos på alla fronter och det vimlade av människor i receptionen hela dagen som sa att just deras situation var akut och det var det säkert i deras ögon sett och den livssituation de befinner sig i. Tufft att prioritera vilken människa som har det akutaste läget, för man är ju inte någon bläckfisk precis vilket man skulle önska i dessa lägen. Nåja så här blir det oftast efter storhelger. Men jag är helt klart ovan med tanke på att jag bara jobbat några timmar denna månad så jag hade varken koll och kännde mig rostig i huvudet. Känndes absolut som jag jobbade från underläge men det blir väl bättre om nån vecka. I dag började jag mitt GI Liv för tredje gången i mitt liv. Har 7 kg att lämna i från mig innan sommaren för att hitta samma vikt jag hade i november, min trivsel känsla. Köpte en ny kokbok dagen till ära. En ny GI bok av Ulrika Davidsson som är precis jätte ny med bröd, mat för hela familjen och lite teman. Det var min och peppes nystart. Måste lösa min träning oxå. Har varit runt och kollat gym och om det går att hyra crosstrainers men de var slut och skit dyra att köpa. Så det blir nog att köpa sig nya skor och sen är det på med stavarna och ut och kava runt stadens gator. Kanske blir medlem på ett träningscenter men de hade inte en storstads utbud av pass, saknade en hel del faktiskt men vad gör man i en småstad. Peppe funderar hur han ska lösa sin fysiska träning men det blir väl inget av tänker jag. Vad gäller barnen och peppe så har de varit på bibblan och lånat böcker och filmer och sen har de varit hemma och lekt och myst. Verkade som alla tre var trötta och sega i dag. Nu ska jag kolla vad kudden gör. God natt!

Av Tess - 24 mars 2008 08:24

Påskafton var härlig och förflöt precis så där lugnt och harmoniskt som det bara går. Vi fyra vuxna lagade mat varvat med att slappa i soffan, schackspelande, mera matlagande och inmundigande. Kompisfamiljen gick hem i bra tid så peppe och jag bara låg och mös i soffan och jäste.

Maten vi lagade var: Stekta pilgrimsmusslor med knaperstekt bacon och salvia samt linser och en citrondressing, hade bubbeldricka(mousserande) till detta. För att blidka barnen så gjorde aprikosfyllda kycklingfilér som baconinlindats, bulgur och en sås på yoghurt och dragon, vitlök och honung och ett mycket gott rött vin. Gott som tusan. Vi smällde i oss en chokladtårtebit på det. Trodde aldrig att vi skulle få i oss en bit igen men okej klockan var ju bara fyra på eftermiddagen. Efter jäsandet så började vi med nästa anrättning och det blev ungsgratinerade räkor med vitlök och piripiri och parmesanost samt ett örtbröd till, det dracks ett sötare vitt vin till vilket vi blivit rekommenderade för att möta hettan i piripirri. Jag var skeptisk men kombinationen var ljuvlig. Till dessert gjorde vi en salsa på jordgubbar och mango som fick stå och dra. Vi kokade en zabaionsås till detta, vispade som tokar och det blev ett härligt skum till frukten. Naturligtivs kunde vi inte nöja oss med detta utan toppade med hemmagjord mintchokladglass, mangoglass och jordgubbsglass. Japp har inte varit hungrig sedan dess.

I dag på annandagen ska vi bege oss till Gävle på kalas. Eriks syster Emma fyller år så det är efterlängtat att åka dit. Själv hade jag tänkt att ta en solskensprommenix i dag men backade då jag såg morrontemperaturen -12 grader. Får komma i gång när det blir mildare. I morgon är det jobb för min del och nystart på GI livet som jag ska hålla i tills semestern. Peppe och tjejerna har påsklov så de ska väl busa, åka pulka och baka och ta en tur till badhuset tror jag. Nu ska jag möta dagen. Håll tillgodo med bilderna, jag orkade bara fota de två första rätterna..sen glömde jag i ren mättnadschock. KRAM

Av Tess - 22 mars 2008 09:43

Efter en kärleksfull och mysig morgon så stack min man i väg till affärn för att köpa färska frallor dagentill ära. När han kom hem strax efter 8 så hade jag kokat ägg, dukat fram en god frukost, färgpennor och kameran i högsta hugg. Vi alla fyra målade ägg och åt upp dem, sparade skalen som nu står i äggkoppar på bordet. Visst blev de vackra. Flickorna har för första gången sovit med 6 flätor var i håret då de vile ha vågigt hår och festklänning. De brukar aldrig vilja ha uppsatt men fick en idé igår. De börjar bli stora de där små, stora flickorna. Röjt av i köket. börjat tina kyckling, pilgrimsmusslor och räkor. Nu ska vi försöka ge oss ut en stund, det är dock skitkallt ute för den ovana. Vi lär ju inte sitta på altan och ta eftermiddagskaffe idag, ha ha. Det är nästan -10 grader och strålande sol och snö så det lär ju bita fint i kinderna. Märkligt att vintern kommer så sent. Ska försöka ta en tur i pulka backen innan vår familje matlagnings dag börjar med kompisarna Ola och Åsa och Lovisa och Klara. Återkommer med meny och kanske bilder senare för för att fresta läckergommar som läser detta. Jag vil nämna att igår kväll fixade vi alla fyra barns påskägg, gjorde två olika skattkartor, en för de stora tjejerna som nästan kan läsa och en för de små där vi mest ritat olika stationer innan de når fram till sina ägg. Hoppas de får kul. Inser att vi påskfixat en del utan att ha tänkt på det. KUL! Ha en underbar glad påsk för det ska vi ha.

Ärade äro påskgodiset och påskhutten!


Av Tess - 21 mars 2008 16:13

'Vi lagade mat och umgicks igår. Men vi tjafsade först för det var endel som skulle rensas ut, missförstånd, känslor. När det var över kavlade vi upp ärmarna och ställde osss vid spisen.Måste bara få visa vår goda fisksoppa vi lagade i går kväll. Underbar blev den och tänk att den finns att hitta i en GI bok. Detta ska jag banta på när jag kommer igång efter påsk. Ja det var underbart och vi drack ett underbart vitt torrt vin till. Sen somnadejag lagom till kl 20.30 av utmattning och chocken över att ha varit på jobb några timmar och sen umgåtts med min man.

 Idag sov vi länge, barnen gick upp till Bollibompa vid 06.30 och jag gick upp en timme senare och fixade frukost. Peppe kom upp när familjefrukosten stod på bordet. Fasiken vad skönt att bara vara. Tittade ut och det var full snöstorm och många minusgrader. Vi valde att röja av i huset och sen gick vi och drönade och vi har faktiskt stannat inne hela familjen. Efter städningen så festade vi loss på resterna av soppan och den var lika underbar i dag, okej räkorna var ju lite segare men smaken var underbar och härlig. Sen har vi bastat och just nu är barnen rastlösa, har precis plockat in studsmattan sen ska de få bada. Bra rastning, ha ha.  Peppe spelar av sig lite frustration. Ska snart börja fixa middag. Sedvanliga fredagstacos till barnen och en sill och lax tallrik med tillhörande nubbe till oss. Sen blir det förhoppningsvis inte sömningt i ögonlocken så vi kan sätta på en film. Nåja vi får se.

 Länge leve fisksoppan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards