Alla inlägg under juli 2009

Av Tess - 30 juli 2009 21:27

Drog upp min man tidigt i morse. Strax efter 07. På med löpardojorna och handuk i en rygga. Tog en joggingrunda på 35 min som avslutades i Västra Hamnen eller Bo 01 eller precis brevid Turning Torson. Där stannade vi slet av oss kläderna strax före 09 och hoppade i plurret. Perfekt avslut på en joggingrunda, att hoppa ner i havet. Husen och balkongerna är häpnansväckande härliga. Det är drömmen att bo så här. Sandviken känns blekt och ointressant när man har denna jämförelse. Vi drar tillbaka till nejderna efter helgen och då har vi varit på vift i över två veckor. Tiden går fort när man har semester, pengarna rullar och vi har ganska soft. I dag var vädret en smula sämre, runt 20 grader och regdroppar mellan varven, alltså är det lika med shopping för min del. Har gjort av med rysligt med pengar. Idag var det Elviras tur att bli ekiperad och vi handlade friskt. Ångest! men å andra sidan skulle jag fått handla detta hemma så varför inte i Malmö. Dessutom fick lill tjolanta en del oxå. Så nu är alla mina älsklingar nyekiperade. Jag ska ta sats med lite till mig med. Nu är jag inte lott lös utan har ju köpt lite men detta är ju en fantastskt värld med kläder när man ryms i dem. Jag skulle kunna shoppa i hjäl mig. Vad gäller Xv går det bra kostmässsigt men vinet är fortfarande gott och har druckit minst ett glas vin varje dag och inte tänker jag sluta. Detsamma gäller för chokladen men jag tränar. Vikten går upp och ner pendlar på 2 kilo men måtten går FAKTISKT ner. Jag har bara 2 cm runt höfterna/volangen(hängbuken) kvar tills jag är under hundra och där var jag 140 cm när jag började. FATTA vad cooolt. Inte konstigt jag kan ha kjolar. Jeansen är det värre med men vad tusan, jag får väl gå i kjol.  Ska erkänna att jag lekt med tanken att Xv helfarta som jag vet att några gjort i perioder men jag ska låta bli. Jag ska försöka bli konsekvent halvfartare och kan jag hålla samma träning så då jävlar bör jag ha nått mål till jul eller före. Ja jag ska ta i tu med verkligheten när jag kommer hem. Just nu lever jag i en drömvärld och jag tänker njuta. Sen behöver jag super peppning att återgå och vinna denna kamp.Nu ska jag se vad kvällen har att erbjuda. Ciao från Semesterliraren i Malmö!

Av Tess - 28 juli 2009 22:33

Kom just på att nu har vi varit Malmö en vecka. Tror vi blir här en vecka till.  Är inte färdig ännu med staden, pulsen och shoppingen och inte att förglömma havet. Vågen studsar upp och ner och har insett att det inte är fettet på kroppen som spökar utan glykogenet alltså sockret som busar till det. Jag studsar på dryga kilot. Och med min sunda kost och motion tillsammans med vin och choklad är det ju inte så konstigt. Jag hålller på det här med Inkomster och utgifter så jag  struntar jag i nu om vågen rör sig nått kilo hit eller dit. Om en vecka är glassar livet över och då gäller det att ta bort vinet och chokladen och endast ha det till helgen. Det blir en prövning men det löser sig.  Maten äter jag precis som jag ska och lika där soppor samt bar till mellis. När jag kommer hem ska jag börja byta ut det mot vanlig mellis. Motionen fortsätter. Planerar en hoppa hopprep med svägerskan i morgon. Hon har fixat musik så jag ska få in gunget. Hon är överjävlig och jag känner mig som dunderklumkpen brevid men en envis dunderklump är jag som inte ger mig, seg som få. Så känner jag mig inte alls när jag joggar på mina rundor. Jo seg men inte som dunderklumpen. Då går det ömsom lätt och ömsom segt och jag varierar jogging farten till slow eller ökar på. Jag går INTE. Hur jävla stolt är jag inte över detta att få säga att jag i dag höll joggingen 40 min utan att GÅ. Hade någon sagt det till mig för ett halvår sedan hade jag blivit skitarg och tyckt den jävlen var helt blåst. Livet är förändrat och det är min vardag nu att slita med orken och pröva mig själv. Jag har köpt lite nya kläder i Malmö. Har fortfarande problem med att hitta jeans eftersom jag är kurvig om ben och rumpa..alla fräcka jeans är för de som är helraka. Jag är ju rund trots min enorma minskning. Alltså rund om rumpa och lår. Japp de sitter kvar men naturligvis i mycket mindre storlek. Har dock hittat en fräck klänning och sen köpte jag den kortaste Jeanskjol jag kunde hitta och naturligtvis letade jag fel storlek men det visade sig att jag kunde ha 40. Jippi Pippi. Med leggings blir det perfekt. Jag är inne på korta kjolar och det beror nog på att jag inte haft sådana på väldigt många år eftersom jag  inte fått plats in några och dels haft oerhörda komplex över lår och rumpa. Nu skiter jag i det, nu njuter jag av min nyfunna storlek känner mig fin. Så korta kjolar lär bli min melodi en tid framöver. Vad gäller shoppingen i Malmö så stressar den mig fruktansvärt. Här finns oändliga shoppingmöjligheter och för mig som är van med tältavdelningar dvs större storlek så var ju utbudet en smula begränsat. Nu är det i stort sett no limits vilket gör mig rent förvirrad och galen och frustrerad och jag kan inte spontan handla utan måste TÄNKA ut vad jag behöver. Innan slog jag till för man visste aldrig när man kunde hitta rätt storlek nästa gång. Ja förutsättningarna förändras och när det gäller min älskade shopping är jag förvirrad men jag lär mig. Jag har svårt att fatta min storlek och vad jag ska leta efter eftersom allt känns som det finns i ett överdåd av variationer. Vilket angenämt problem egentligen. Jag ska inte gnälla utan njuta av min nya upptäckt. Nu väntar kudden och jag vill sluta dagens inlägg med att säga grattis till min man som inte läser detta men han fyller i dag och avslutade sin födelsedag med att somna på soffan hos svärmor. En smula bubblig i kistan men så blir det efter alla intag av mat och tårta och öl när man inte är van. Sov gott Bubbel! Vi ses i morgon.

Av Tess - 26 juli 2009 20:17

Efter 5 e dagen i Malmö kan man konstaterat att man lever loppan. Kanske inte på bästa viset men på semesterviset med vin, vin, vin och choklad och mycket nyttig mat och rörelseglädje för att kompensera. I går var jag och min man bjudna på restaurang av hans storebror i födelsedagspresent. Var på en av stans fondue restauranger vilket brukar vara en sån semestergrej. För att kompensera oljan man friterar i åt jag faktiktiskt inget fett i maten under dagen. Jag tog en långtur i jogging på Limnhamnsfältet precis intill havet. Väl på plats beställde jag mitt VIN och sen i stället för bröd och pommes beställde jag varma grönsaker. Jag fick broccoli och blomkål, morötter och ärtskidor att doppa i de förnämliga såserna. Till detta fonueade jag nöt kött. Alla såser som är tillbehör i fonudue världen är helt underbara och jag doppade, dippade och njöt. Otroligt gott och jag blev så där behagligt mätt. Duktiga mig att planera för fest. I stället för dessert blev det choklad från favvo choklaterian Peter Beijer. Jag och maken avslutade med mera vin på Lilla Torg där vi satt tätt tillsammans och småpratade i stället för att gå hem till farmor. En ovanlig känsla vi som aldrig är ute annars tillsammans pga barnvaktsproblemet och sen har väl inte Sandviken samma att erbjuda som Malmö kan man säga..Här känns det som man är utomlands med alla uteserveringar, dofter och sorlet från männskorna. I övrigt så tar vi det väldans lugnt och njuter av tillvaron. I dag var vädret inte på topp, vi har inte dåligt väder men det var blåst så jag och maken gjorde en tur på fältet vid havet och körde en jogging och sen var det lekpark med picnic som gällde. Det är hur trevligt som helst.  Vi har absolut inget problem att få dagarna att gå. Tjejerna leker med sin älsklingskusiner så fort chansen erbjuds. Jag och maken försöker få tid mellan varven och prata och njuta för att komma varandra närmare, Ja allt det där man lixom inte hinner med till vardags med jobb, skola, dagis och hushållsysslor. I morgon har jag tänkt att väga mig. Då får vi se hur det hållt över helgen. Det är nervöst varje steg  upp på vågen. Jag ska dock träna på gym här nere i morgon är planen. Håller inte detta ska jag väl ut och kuta. Nån rörelse blir det. Denna semester är oändligt mycket lättare på alla sätt, jag trivs med mig själv och allt jag kan göra med mig själv, med barnen och med min man. Livet får mer Quality, helt klart. Jag vet att det blir en kamp att ställa om efter vi kommer hem om en dryg vecka. Då blir det serös halvfart fram till jul och de sista kilona ska bort enligt plan. Nu är det filmtajm med farmor. Hon är en filmoman som vi är. Jävla tur e det!

Av Tess - 24 juli 2009 20:52

Vaknade med en jävla träningsvärk i dag. Beror på att jag igår var på gymet med min svägerska Lina och hon hade ett hopp pass med mig, alltså med hopprep och det var en jävla pärs i sig men härligt att göra något gemensamt och jag gillar ju pass som man gör i grupp. Jag var VRÅÅÅL svettig efter 30 min med hopprepet i olika temposkiften. Jag lär mig sakteliga hur det ska gå till. Sen körde vi gymet för att avsluta på Espressohouse. Varför bor jag i en småstad det inte finns den här storstadspulsen. Nåja Sandviken har sin charm på nått sätt. Vi har ju vår boning där. För att återgå till i morse så beslutade jag mig för att ha en sitta på rumpandag. Har inte haft det sen i lördags så det var dax. Kroppen verkade vilja det. Softade på förmiddagen för att sedan packa väskorna och bege sig till HAVET, hur härligt är inte det och där satt jag på rumpan i 4 timmar omväxlande med badande. Gillar läget helt enkelt. Sen fick jag för mig att äta jätte gott i dag. Drog in på Ica Maxi på hemvägen och köpte luft torkat nötkött, Bresarola som jag serverade med ruccola, citron, olivolja och flingsalt samt riven västerbottenost. MUMS. Sen blev det en god köttbit och sallad och Rött vin hela vägen, naturligtvis omsorgsfullt valt. Vad gäller vikten så hade jag i dag vänt. Midjan var hela 3 cm mindre än för 1.5 vecka sen. Volangen dvs magen/höfterna alltså det tjockaste partiet hade tappat 2 cm och vikten var 79.1 kg...så det som var över 80 har vänt. Börjar få en aning hur jag ska hantera mina val för att gå ner i vikt. Förbränning är ju en viktig ingrediens och chockträna, göra nått som man inte gjort på ett tag eller förut. Jag har trots allt druckit rödvin flera dagar under den gågna veckan och ätit choklad men ändå lyckats minska. Det är en bedrift. Men det handlar nog mycket om INKOMSTER och UTGIFTER att göra sig av med det man stoppar in. Naturligtvis också vad det handlar om är vad man stoppar i sig. Jag har inte ätit några andra kolhydrater än grova grönsaker, chocklad och vin. Thats IT! Just nu känns det som magen står i alla hörn men jag har i planen att jag ska ut och kuta i morgonbitti. Fick just reda på att jag ska ut på restaurang i morgon och då lär man fanemej få kuta för att få njuta. Löpningen stärker mig mentalt och jag tror jag är skapt för det...jag gillar tjusningen med att springa och faktum är att jag nog har ett menalt sinne för att springa en längre distans. Jag härdar ut smärtan när det gör ont och jag tar mig över tröskeln när så där i början när det går trögt.  Det coooliga är att jag för bara några månader sedan orkade springa sekunder och nu kör jag mycket längre. Fan vad livet har förändrats till det oändligt mycket bättre. Jag gillar mitt nya liv och jag gillar mig själv. Det känns roligt och det är verkligen ett mentalt monster att hantera maten och bestämma sig för vad och hur man ska äta och fatta vad som triggar igång en. Det är en tuff resa jag har framför mig och jag ska fixa det. Jag har beslutat mig för detta. Jag ska närma mig 70 kg till jul och träningen är en del av det. Nu ska jag se vad kvällen har att vänta förmodligen film. Ciao!

Av Tess - 22 juli 2009 21:40

Slog upp mina gröna(ögon) av sms från min synnerligen intensiva svägerska som skulle träna. Jag är inte sen att hänga på så jag drog till deras vråålfina gym, hälsocentrer som i mina ögon är ett rent träningspalats med allt man kan önska och lite mer. I alla fall har jag och Lina inte träffats på ett år och det lustiga är att vårt första möte på ett år var på ett gym. Förr hade det varit över en smaskig fika. Hur som helst vråålstirrade vi på varandra och drog i varandras kroppar. Vi kunde inte slita ögonen från varandra, IT IS love..FAN  vad vi har xv kämpat. I alla fall hade jag bott här hade jag gått på en jävla massa grejor och förmodligen varit super fitness...Men nu är man ju fitness från sandviken. I alla fall så drog vi på ett mindre pass och jag fick försöka hoppa hopprep i samma tempo som svägerskan men jag har ju en utmaning där och jobba med men 10 dagar här och några pass med henne så ska väl jag vara hemma. Efter passet satt vi på ett fik och tjattrade. Kännde mig så City..jag som är en lantis. Tjejerna har lekt med sina kusiner hela dagen och röjt. De har varit till sin favorit lekplats, sagoparken i Malmö och vi hade en picnic där. Mannen är fortfarande lite hängig så det blir nog gymet i morgon igen och då ska svägerskan piska skiten ur mig med hopprepet...mohahaha. Vädret har varit sisådär. Har stor shoppat mat och gått på favvo chokladhaket Peter Beijer och köpt två kakor 88 procentig choklad som är det underbaraste på jorden. Deras bönor från egen odling och som de gör till denna gudabenådade konfektyr är en fantastiskt smaksensation för mig. Var dock duktig och tackade nej till smakprovet som var en fylld pralin..hade ju aldrig hänt förut. Chocklad är min passion. Vågen väntar på att få komma fram men vågar inte ta smällen. Ska ta den snart. Väntar in min otrevliga vecka,,, the red one, så kilona är väl på topp. Maten går fortfarande bra förutom vinet och chokladen och jordgubbarna men det får jag ta. Nu ska jag ta sista slurken på det goda sydafrikanska vinet. Mums. Ciao från semestern. Återkommer med nya inlägg.

Av Tess - 21 juli 2009 23:00

Lurade skåningarna, familjen i Malmö, genom att glida in här på kvällskröken. Körde hela kvällen från husvagnen. Det var trevligt men vädret blev så kasst plus att punkten var nådd där vi alla var MÄTTA och nöjda!  Svärmor blev förvånad som fan och lika svägerskan som var på vift och blev tyst när hon hörde min röst i hemtelefon. Hennes familj blev glada och överrumplade. Är skit trött och seg, har sovt dåligt och det ska bli gott och krascha i vår famijesäng här hos svärmor. Malmö, here we are.....nu får vi se vad denna del av semestern har att erbjuda. Väntar med vågen som är i tryggt förvar i resväskan. På fredag åker skiten fram och ska ska det bli svart på vitt!

God natt hela stan, nu väntar john blund och det skånska mångruset!!!

Av Tess - 21 juli 2009 14:52

Ensam bad imorse. Maken vissen. Tog en 40 min jogg. Styrketest gick max 4 min. Sakn gymet ändå, längtar ef laga fin mat god mat i Mö.

Av Tess - 20 juli 2009 15:12

Är lite nojad över vad vågen ska visa men den får stanna i väskan. Äter bra trots vin å chokl. Satsar på förbrän. Får ta sats ef sem.

Ovido - Quiz & Flashcards