Alla inlägg under mars 2010

Av Tess - 30 mars 2010 20:46

Har sovit rysligt dåligt i natt med. Legat i dvala snarare än sovit och blivit utvilad. Stress symptom, ja absolut. Var på jobb i gryningen och systematiskt har jag betat bort det jag tänkt mig i stort sett. Vid stor stress så systematiserar jag och strukturerar för att hålla mig på banan. Tog mig i väg å träna till lunch. 1.5 timme förbränning cross trainer och step men det gick sisådär. Känner av åkomman i benet sen simningen förra veckan. Skit trist faktiskt. Men jag kom dit som ett lesset vrak. SMS maken att det känndes som känslorna tagit slut innom mig, känner inget positivt alls, död innombords. Är bara ett gringt monster som ratar allt orkar inte med något. Helt enkelt en gråsten. När jag åkte tillbaka till jobb så var det liten lättnad jag hade mera ork i hjärnan och i min person men inte alls på långa vägar. Tog mitt ansvar och pratade med chefen och har gjort mig ledig från torsdag så nu är det 5 dagars ledighet och vila. Ska härda ut delar av dagen i morgon men det går bra. Ska hämta farmor som reser upp, barnen längtar och vi med. Ja det blir en påsk med henne här. Men bara för att hon kommer har vi vardags logistik direkt. Vem hämtar barn, vem hämtar farmor och var, vem kör till kören. Japp, ett byte av 4 tejer mellan mig och maken och sen bär det i väg till kören direkt. Vet inte ens om vi hinner hem med farmors väskor. Det visar sig det löser sig. Får se om jag sover i natt då. I morgon vet jag det. Ciao från en som saknar sin känsla.

Av Tess - 29 mars 2010 20:45

Jag har faktiskt redan börjat räkna ner tiden till storhelgen. Ska bli skönt med återhämtning och komma i semestermood. Är ganska trött, men det är ju ingen nyhet. Efter jobb i dag så hämtade jag tjejerna hos vänninan Å som hämtat gänget och försett dem med pannkaka. Vi lufsade raka spåret ut på åkern eller rättare sagt snöfältet och hämtade björkris. Vi gjorde påsk hemma med ris och pynt. Barnen var exalterade och tyckde det var roligare än bollibumpa. Så vi fick en mysig stund och fick dessutom sammanfatta dagen över kvällsfika. Tejerna var fnissiga över att jag plumsat i snön på åkern och sjönk ner till knäna coh det blev kallt i skorna och om benen. Men ris skulle jag ju bara ha till oss. Vi hade i alla fall en mysig kvällsstund trots en tuff dag. Startade dagen med ett mindre gym pass med ny musik i lurarna. Hade köpt musik över internet i går. Bara tre låtar med det är ju sagolikt när gäller mig. 3 st rave låtar som jag körde stenhårt på när jag pluggade på universitetet och var på rave fester och dansat. Det var uppåttjack för tränings själen. Min make lyssnade i går kväll och skrattade över min breda musiksmak, från esperanza spalding(sjungande contrabasist) till rave. Ja man ska vara mängdätare. Nu ska jag engagera mig i mitt måndagskväll och Idiot teve dvs svenska hollywoodfruar. Sen ska jag försöka bli sams med maken, vi är inte så kontanta eller jag är väl irriterad på att han är en utomjording nanno nannooo.

Av Tess - 28 mars 2010 20:07

Helgen gick i rasande fart och jag stupade som en slagen hjälte var kväll. Peppe har suttit själv tidigt. Sliten till tusen och dryg i humöret och noll tolerans. Det blir dock bättre när jag kastar ut mig själv, då blir jag tillfreds och kan tygla mina krypande stressångest. Känns verkligen som man är på väg hela tiden. Har en otrolig hetsig puls i kroppen och är någon seg, långsam eller tänker trögt så lessnar jag och står inte emot och tänker helt onödiga tankar. Sån är inte jag, känner inte igen det men det är nog den inre stessen, pulsen som man har och det är ett resultat av jobb. Igår var en intensiv dag, iväg med tjejerna till funky kidz, runt nollan ute och halt på sina ställen och duggreng. Jag hade bestämt mig, ingen styrketräning det fick bli en utetur för den friska luftens skulle. Välklädd i jogging style med mössa, vantar och mp3 gav jag mig i väg. 55 min i centrala stan. Det var en ny upplevelse. Jag såg hus jag aldrig sett förut. Sen sprang jag backträning på åsen. Jävlar vad det gick upp och ner. En grym ås det där. Duschade med tjejerna, bytte om gjorde mig fin och Elvira fest fin. Hem och åt lunch med de andra två som verkade haft en mysförmiddag. Spelat saxofon med pappa det var grejer det sa Cornelia. Drog i väg till Gävle på kalas och kom hem efter 19. Stupade som en slagen krigare under Earth hour kl 21.15 framför brasan, klart man blir pömsig av ett stilla hus med ljus och brasa. Barnen somnade strax före mig framför brasan och sen jag. Maken blev ensam kvar. Inte klokt! Sen var det söndag. Vaknade tidigt för jag har den klockan i mig, 05. Men lyckades somna om i dotterns säng eftersom sparkade ut mig från vårt sovrum. Kl 6.30 kom elivra och det visade sig att klockan egentligen var en timme senare eftersom det är sommar tid. Åt en familjefrukost och sen skulle det grejas. Kunde inte alls koncentrera mig utan hade den där krypande ångesten och irritationen som smått gick ut över barnen. Gud vet att jag bett dem om ursäkt mer än en gång i dag. Kastade ut mig med joggingskorna på i snögloppet vid 11.30 tiden. Trots ont i axel, nacke och ben. Men vad fan...nått kan jag väl röra mig. Jodå en jogging i 40 min blev det. Tufft och hårt och känndes som jag stod stilla men hem kom jag tillsist. Stor skillnad på ute joggen och på löpband. Men å andra sidan så får man är det gott med lite snöpisk i ansiktet när man är så där varm. Duschade och åt lunch och koncentrationen kom åter till mig. Även om jag varit lite ängslig i dag och tjejerna sagt åt mig att ååhhh vad du är sur mamma. Tjejerna har varit hemma och myst och gjort precis vad de vill. Det blev tv-spel och det blir det mycket sällan men i dag så blev det så. Bad i badkaret och bara softa runt. Vi har fixat lite här hemma inför farmors ankomst. Dock inte på lååånga vägar som man skulle vilja ha det men hon tål det och vet varför. Gästis är klart i alla fall snart. När hon åkt så åker allt ut ur gästis då ska det göras om fullständigt. Till ett mer umgängesrum för barnen med TV och även lite förvaring och sen naturligtvis sängplatser. Men det ska bli trivsammare. Det ju varit det rum som vi inte gjort något åt sen vi flyttade in. Fult som FAN men vi är ju aldrig där så vi ser inte skiten. Nu är barnen där så nu måste vi. Nu kan vi göra lite rokad när jag har mitt krypin, mitt lilla rum som börjar ta form. Ska lägga ut det på bild när jag är klar. Ryms max en eller två rumpor här sen är det fullt. Men det är ju mitt rum så det ska bara vara en smäcker stjärt här. Nu ska jag göra sista rycket med de där fantastiska räkningarna. Sen är det kvällspackning och laddning för morgon. Skulle dra till jobb tidigt men ska göra ett lättare styrkepass om axen tillåter. Vi får se. Bäst att stressa ur innan man börjar jobba. Peppe är och repar inför långfredagskonserten. Har varit borta sen i eftermidags så kvällen är min och räkningarns. Ciao från gnällis i krypinet!

Av Tess - 27 mars 2010 08:14

Sitter här en kortis innan jag ska packa väskor. Ska strax i väg till Funky kids med elvira och själv ska jag röra på mig i någon form. Har beslutsångest faktiskt vad jag ska göra. Utomhus jogg eller innomhus Cross trainern. Hm hm. Om solen lyst hade valet varit klart. Maken gav sig precis ut på morgonjoggen. Sa i ett svagt ögoblick i går att han ville springa för han har inte rört sig på två veckor. Bad mig väcka honom kl 8. ha ha .ja så klart jag gör det och han morra åt mig i sängen och jag svarade jasså du är trött sjuk?? Sa inget mer men nu är han ju uppe och joggar, bastun är på så vaddå. Vi kommer ju hem sent i kväll så man får ta tillvara tiden. Summerat, veckan har varit tung faktiskt. Fick reda på att en kollega säger upp sig, har fått annat jobb. Hon har varit hos oss ett knappt år. Synd för jag gillade hennes person, vi garvar en hel del. Har suttit i intervjuer för rekrytering och det är så jäkla kul. Grilla folk och bara häpna över vilka som söker. Sen har det varit låånga dagar och jag knappt hunnit med familjen. Kom hem halv sju i går kväll. Visserligen var jag och handlade efter jobb, helgens mat för den hade jag glömt bort och det ekade i kylen. Träffade två goda själar som funnits i mitt liv mycket nära i många år, otroligt kul att träffa dem, de finns varmt i mitt hjärta, känns som evigheter sen sist. I den bemärkelsen är sandviken stort! Väl hemma möttes jag av städat hem, dukat bord med ljus och vin, sallad och en välklädd man för en gångs skull. Inte kalsong Patric. Nejdå han har tagit fredagsfin på allvar lixom jag gör. Japp jag klär mig lite extra på fredagsmorgonen för att känna att det är fredag. Det brukar bli fredags kjol. Vi åt en god middag, hade köpt färsk tonfisk som vi stekte och hade aromsmör med soltorkade tomater och kryddor. MUMS. Efteråt frossade vi ost och sen blev det lakrits för min del. Så i dag blir det inget godis utan den har jag förverkat i går, i dag blir det choklad och nötter. Efter lunch ska vi till Gävle på kalas och sen kommer vi hem i kväll. I morgon är en ny dag och då blir det röj inför farmors ankomst. Ser förjävligt ut i gästis. Ciao från lördagsfiraren

Av Tess - 24 mars 2010 21:14

Sitter och softar i soffan efter en ny hektisk dag. Har precis surfat på tryfflar och desserter till påsk. Nått ska det bli då.  På jobbet händer konstiga grejer. Galet och jag kan inte mer än ruska på huvudet. Startade med mjukis styrketräning i morse. Japp, mjukt blev det för jag har sträckt mig i vaden(av simningen, hör och häpna, när jag sköt i från med benen från bassängkanten, sen har jag lite känning i axeln). Men det hindrade ju inte mig. Har ju flera andra kroppsdelar att jobba med. Så det andra fick sig en dos. Vari väg till KK och tog cellprover och dels för endometriosen, så nu får man invänta det svaret. Men det får bli som det blir. Längtar vansinningt efter min man som jag inte träffat på hela dagen. Han har jobbat och sen har han kört barn till kören som jag sen hämtat upp men vi har inte träffats. Han är på ett sent kvällsrep nu inför ett påsk gig. Nåväl jag känner honom när han lägger sig ner i sängen. Tyvärr är jag inte så TREVLIG då utan brukar morra en standard fras. -Du är som en enorm elefant, måste du slänga dig ner i sängen? Antagligen så lägger han sig jätte försiktigt men i min sömndruckna värld så är det som en gigiantisk elefant hoppar och gör volter i sängen. Lika kan jag vräka ur mig kommentarer om att han inte smyger och det gör han faktiskt inte. Han går på hälarna i huset. Snabbt och ettrigt. Får skicka honom på tå skola. I morgon ses vi inte heller för då går vi omlott och vi bara byter barn helt enkelt men inte samtidigt så jag ser inte röken av honom då heller. Ja man lessnar ju inte man längtar i stället och frustrationen blir stor på många sätt. Nästan så att man börjar bråka i stället för att njuta av varandras umgänge. Men det är väl livet i ett nötskal. I morgon är det sitta på rumpandag för mig, vilo dag fysiskt men ska jobba häcken av mig i alla fall. Har en frissa tid på lunchen och det ska bli skönt att frisera peruken. Håret växer numer som ogräs och det går fort. Kvalitén har blivit otroligt mycket bättre sen jag klippte av mig allt i november. Nu ska jag ta sats och surfa på resor..jag drömmer mig bort till fjärran länder. Vad ska det bli månne tro. Just nu spelar det ingen roll. Jag skulle kunna åka dit solen är varm och skön. Ciao från Speedo

Av Tess - 23 mars 2010 20:24

I går och i dag var riktiga rövardagar på jobb. Extrema mängder post i postfacket, olidligt stressigt och man försöker vara kylig och ta en sak i taget. I alla fall så gott det går. Jag säger en sak, tur jag har barnen som får mig att lämna jobbet i skallen när jag träffar dem och sen är det träningen som är a och o för att ta bort stress. I dag började kommunens klassiker med första momentet simma 1 timme. Men jag började faktiskt min dag på jobbet redan 06.25 och jag var garanterat först. Man kan säga att jag jobbar över på morgonen i stället. Vid lunch åkte jag och värmed upp inför kvällens simning. Åkte till gymet och körde ren förbränning, 25 min på Crosstrainern och sen 45 min step pass. Hur kul som helst och jag ser det som ett rent nöje med bra musik och att man blir svettig är en bonus. Laddade med rejält med mat och ordentlig mellis med mitt hemmagjorda icke bröd ( bröd i långpanna gjort på ägg och philadelfiaost och massa frön) Hade bregott havssalt och pålägg. Då märker man inte ens av att det är en omlettvariant med frön. Mycket vatten ja flera liter faktiskt. Sen kl 17 var det dax att krypa ner i spat. Muttrade åt mina kollegor på vägen dit och sa vem fan lura oss till detta. De tittade surt på mig och sa jadu gissa en gång...Stor leendes fick jag ge mig. Kvällen till ära hade jag köpt ett par skitsnabba simglasögon,,,speedo. Undrade om jag skulle kunna hänga på dem. Mitt nya smeknamn blev rapido. Hur som helst så är en timme skitlänge at simma och jag hade faktiskt ingen aning om hur långt man hinner. Och det ska jag säga nu. 80 st längder i 25 m bassängen. Det blev 2 km totalt i spat. Grattis till mig! Nu lär det dröja till jag simmar nästa gång. Inte min favorit syssla. Men jag tror ändå inte detta är värst. Cykladet känns öken, men det är ju i maj. Till denna event ska jag köpa cyklehjälp och en gelé sadel sen får jag nog ut öva lite. I morgonbitti är det dax för en lättare styrketräning. Sen är det vila tills på fredag. Skönt! Det är ett bra upplägg att varva sen klarar man pressen på jobb. Nu är det dax att göra kväller. Ciao säger RAPIDO med fiskfjäll!

Av Tess - 21 mars 2010 14:54

I dag när jag slog upp de gröna så snöstormade det. Vilken kontrast mot i går med 10 grader och SOL. Det har stormat hela dagen så någon jogging blev det inte, synd för jag var sugen. Får i stället ge mig av i stomen till gymet och gå på Body Attack passet. Känner mig inte inspirerad men man blir väl där och det är tufft pass. Vad gör vi annars. Lagar mat och är. Jag har svårt att sitta ner och leka med barnen. Har alltid haft det, är ingen lekmamma vilket jag alltid trott att jag är. Har ingen ro till det här hemma när alla måsten och fix finns. Det är en sorg att inte kunna slappna av i hemmet på så sätt och jag har försökt många otaliga gånger. Visst jag kan göra fixet sen men då blir jag aldrig fri till kvällen i min känsla. Det är ju så när man jobbar heltid, ska grovgörat göras på helgerna. Just nu är grovgörat att laga mat annars lär jag få skjörbjugg och barnen oxå. Jag ratar halvfabrikat så det är från grunden så mycket som det går som gäller. Det blir samma hela tiden. Sen tar ju träning en hel del tid i synnerhet när man ska passa en tid på kvällen. Bättre med före jobbet träning. Den påverkar ingen mer än mig själv som tvingas upp ur sängen och ruska i gång kroppen på ett obarmhärtigt sätt men trots det skönt efteråt. Nä det är dax att göra köttbullar och packa väskor till i morgon. Jag vill gärna se Luftslottet som sprängdes i kväll och då vill jag vara pigg.  Om en timme börjar det svettiga. Ciao från stormens öga..

Av Tess - 20 mars 2010 20:44

Så dramatisk rubriken blev, men det är väl en bra sammanfattning på dagen. Ensam med barnen i dag sen tidig morgon då maken begav sig till gävle på jobb och sen till Uppsala för jazz gig. Men det är okej, fast än lite tråkigt. Tar mig inte för något i kväll, inte ens film. Dränerad på energi är jag, har varit fullständig slut i rutan i dag. Efter en tuff arbetsvecka och en natt med dålig sömn. Har sprungit mellan två tjejer som DRÖMT om vart annat. Och man kan ju fråga sig om jag är ensamstående i dessa lägen. Tydligen.  Den där jag är gift med betedde sig som en sten eller rättare sagt sten död. Har varit helt borta, två glas vin och en öl sen var han off och har inte hört världen. Jag drack två glas vin men någon måste ju höra dem. Det hade varit så enkelt om man kunde stänga av i bland men jag tror inte man gör det som mamma. En stökig natt blev oxå en tidig morgon. Två tjejer tävlade om moderns gunst och ville ligga och vara nära och helst på från 06.20 Det är inte pappa som gäller i dessa lägen. Jag låg och trängdes i elviras 80cm breda säng. Cornelia ville oxå ligga där. Lika bra att ligga på hög...som sagt tvärslut och irriterad på maken klev jag upp. Sen har det varit dans och kombinerad träning, och sen har jag bara försökt hålla huvudet över vattenytan. Suttit i solen och drönat. Fyllt på energi banken med partykolhydrater som godis och choklad och tårta och vin.. Vet inte om det fungerar. Jag hoppas å att jag får en god natt i natt men maken kommer ju hem sent och förmodligen rusig efter några öl i bussen hem. Så han lär vara modell STENDÖD igen. I morgon är en helt vanilig och efterlängtad familjedag. Vi äter frukost tillsammans och sen är vi bara. Har lite pyssel i trädgården, en jogging runda blir det och får se vad jag orkar. Det är ju stor skillnad på ute och inne jogging. Helt annat att parera ute så jag har en del att jobba på och det påverkar ju orken helt klart. Men skam den som ger sig. 5-6 km förmodligen varierad hastighet och snudd på prommenixfart. Vi får se vart jag står i detta. Det får morgonen utvisa eftersom det är första turen. Maken som joggat hela vintern orkar lätt som en plätt 4 km rundan som han kört. Har hetsat honom att utöka lite. Rundan i skogen som vi tagit hela sommaren och hösten är ju 6 km men den är ju full av snö så det blir stadens gator som är föremål. Maken ska väl också jogga. Sen blir det för hoppningsvis bara lugn och åter lugn och dagen lär gå i ett huj det gör den alltid när vi är tillsammans. Nu ska ensamma mamman fortsätta sin ensamhet för kvällen,mumsandes i vanlig lördagsanda. I morgon är en annan dag. Ciao!

Ovido - Quiz & Flashcards