Alla inlägg under maj 2008

Av Tess - 30 maj 2008 00:00

Skriver nog bara om stress och jäkt just nu men det är så vår tillvaro är. Har faktiskt inte hunnit prata med min man på hela vecka och har vi pratat har tonen tyvärr inte varit så glad och trevlig. Fick bita i på skarpen åt min make som dessutom är ett yrväder just nu. Peppe är superstressad med mycket kvällsaktiviteter och får inte heller spelandet att fungera så han har repat i eftermiddag. Han blir så himla frustrerad om knepig i dessa lägen. Jag är uppstressad över att jag jobbar heltid och flänger hit och dit med och utan barn. Jag ser framtiden som ljus och vet att det kommer att bli bättre framöver och peppe och jag får kanske mer tid att knyta ihop relationen vilket känns som det viktigaste just nu. Det brukar bli så här under våren att allt händer samtidigt och nu när även tjejerna har sitt och jag har mitt dansintresse ja då konkurrerar vi om tid och rum. Fick samtal nyss från mormor. Hon har kommit till viken nu och har hämtat tjejerna från dagis och åkt till fiolen. Sen skulle hon hem och fixa käk som vi lagt fram. Skönt för nu slipper vi flänga runt med dem hela tiden.  Nu ska fixa lite med det sista på kontoret och handla och sen hem, fixa inför morgondagen med paj, repa lite dans, fixa med alla kläder och måste fundera ut hur jag ska se ut som afrikan. Försökte knyta en sjal runt huvudet som min svägerska och svärmor har i bland...de är ju inte afrikaner.haha var inte så jag menade men det ser lite så orientalsikt afro inspirerat när de gör det.  Tyckte mest jag såg ut som en städkärring, hm kanske inte knyter den helt bra.  Nåja det löser väl sig det med. Ut och grilla er i solen ni som kan. Undrar om sjön blivit varm ännu. Kanske borde åka och kolla under helgen. Önskar vi bodde vid havet nu en dag som denna.

Av Tess - 29 maj 2008 23:01

Ja nu var det några dagar sen jag bloggade, beror på att det är så otroligt mycket om dagarn och jag hinner bara inte sitta vid burken och knappa trots att jag knappar hela dagarna. Efter 2 dagars vård av barn, Cornelia har varit risig så har jag haft en hektisk dag i dag. Var hemma kl 20 i dag så jag har varit borta från hemmet 13 timmar. Först jobba som en gnu, mitt i allt åka iväg och hämta elvira för att skola in på förskoleklass. Gick ju bra. Satt på en stock på lekplatsen och tittade på när alla lekte på gården. Lämnade tillbaka elvira på dagis och flängde tillbaka till jobb. Haft fullt upp, tog hand om en finsk luffare som bara dök upp från ingenstans, ingen tillhörighet utan skulle tillbaka till sitt land. Efter stora språkbrister men bra pantomim så löste sig frågan och förhoppningsvis är personen på rätt spår hem. Väl hemma så packade jag picnik väskan snabbt och stack i väg med barnen på den årliga gårdsfesten på dagis. Idag skulle Elvira få medalj för nu slutar hon snart på dagis. De har en tradition att storbarnen sjunger en speciell sång sen får de gjutna medaljer i tenn som tack och minne. Gissa vem som var mäkta stolt. Sen var det att flänga hem på vägen hem tvingade jag mina barn att posera i en sommarbild, se ovan, Väl hemma var et natta och sen börja röja av det värsta. I morron kommer mormor som ska få hålla i trådarna här de kommande dagarna. Jag har mitt med dansen och peppe har fullt upp med spelning och är skitstressad över detta. Sen är dagis stängt så hon får hålla i trådarna i nästa vecka oxå så vi får jobba och tjäna pengar.  Nu ska jag natta. Fan vad klockan rusar. Dax att lägga av detta. Dröm sött.

Av Tess - 27 maj 2008 13:25

Sitter på jobbet och har precis avnjutit en buffé lunch som vi blev bjudna på. Haft Cornelia hos mig på jobbet i dag, hon var lite kruppig i går kväll och natt men efter noga följda instruktioner så ordnade det sig bra. På tempen i morse visade lite små morronfeber så sagt och gjort jag trotsade gnälljönsar och tog med henne till jobb.  Stegade in på morronmötet och frågade om någon hade något att invända emot att min dotter var med på förmiddagen. Neej inte aaaalllls..fick jag tillsvar. Dåså sa jag. En raring har hon varit, kollat film på datorn och mumsat havrekakor. Hon var med på buffén oxå och nu har jag och peppe precis gjort ett skift byte. I går kväll gjorde vi klart vedhögen. Jag höll på en timme och min man blev väl inspirerad av mitt bärande så han körde på i 2 timmar och vips var högen borta. Dock står den inne på gården och ska torka så vi ska uslas med den igen och stapla in skiten i boden men serru det problemet har vi löst med att vi ska ha arbetsläger här i slutet på juli. Ínternerna som ska jobba vet bara inte om hur listiga vi har varit..moooaahhhhaa..Nu vet de när de läser detta. Den stora starka svågern kommer hit med sin familj och där finns det bubba och bär kraft så det räcker. 13 kubik ved väntar torrt och fint!!!!

Nu ska jag jobba vidare för att sedan åka hem runt fyra och spackla på mig värsta lagret smink, dra på dans stassen åka till träningslokalen och där väntar förhoppningsvis tidningen som ska plåta inför helgens evenemang. Är faktiskt inte nervös ännu men lär väl bli. Det är lite för mycket som ska hända här emellan för att kunna känna in dansen, men med säkerhet kommer det. Ska försöka jobba på improvisationen som blir lite större denna gång. Ciao så länge!

Av Tess - 24 maj 2008 21:33

Idag har vi bara poat hemma. Fixat och donat i sakta lugnt tempo. Vi har fixat med veden som ännu inte är klar, tvättat, plockat och drönat och umgåtts och allmänt varvat ner efter en mycket tuff vecka.  Nu på kvällskvisten har vi suttit ute i varsin solstol och löst världsbekymmer jag och min man och delat på en pava gott vin från syd afrika. Vi har pratat i kapp en vecka typ. Nu sitter vi naglade med varisnn kvällsdrink, dry martini....hua en stark en, framför eurovision schlagern och tittar med förundran på alla bidrag och inser att det knappast lär bli de som är bäst som vinner det blir väl kamratröstning från baltstaterna eller nått. I morgon blir en hektiskt dag. Kl 9 startar uppladdning inför nästa helgs dansgig. Vi ska repa dans en timme, sen ska ska jag lägga benen på ryggen och rusa upp till kyrkan där barnen ska sjunga kl 11 och Cornelia ska göra solodebut, får se om Elvira tar klivet ut och sjunger solo med några andra småtjejer.Peppe ska repa sitt kl 15. Ja det är vår mycket konstnärliga och mycket kulturella familj som lever så här. Fick jag bestämma skulle vi dansa varannan dag. Jag är formligen uppslukad av denna dans från fjärran östern och rytmerna från central afrika. Men det funkar ju inte rent praktiskt eftersom jag nu börjat konkurera med min man om rep tider..haha. Det är inte bara en super star i familjen nu är vi många. Nu ska jag njuta av musiken på teven och av min man. Viva Belgrad!

Av Tess - 22 maj 2008 21:34

Schlager, Schlager, schlager..på tvn, tidningarna, internet alla skriker om den pågående schlagern. Vilken industri det blivit kring detta fenomen schlagern...ohh yes, jag fullkomligt gottar ner mig i det som den ljuva schlagernörd jag är. Jag älskar schlager och tycker det är skitmysigt nu när teven sjunger både vackra och mest falska toner men glamour, glitter och det ena bidraget värre än det andra få rmig att skaka på hvudet och stor le. Skön avkoppling efter hektiska dagar. Vi är inne i en tuff period både på jobb planet och på hemmaplan. Tiden vill inte räcka till och det är tusen saker man ska göra, åka på och fixa samtidigt som man ska jobba som ett svin. Sen ska man hinna med att va mamma med hög tolerans, gosig och trevlig. Good knows Im trying. Peppe har jag inte träffat ordentligt sedan i tisdags. Vi har en dejt i morgon fredag efter jag jobbat klart...Barnen, ja de hinner man med så gott det går. Idag har jag varit med Elvira på inskolning på förskoleklas eller nollan som alla säger. Vi kallar det skolan för där kommer hon även börja ettan om ett år, i samma byggnad. Elvira var mycket reserverad och höll sig nära sin mamma. Men jag tror hon tyckte om det. Hon kännde sig stor och hon fick se att alla kompisarna går där. Fick göra ett självporträtt och sen kollade vi in alla skrymslen.Nåja vi ska dit en gång till så det går nog lättare sen. Visst märker man av indragningarna där, jag undrar hur det ska gå med så många barn och liten personalstyrka. Time will tell.  Både före denna inskolning och efter har jag jobbat. När jag slutade på jobb så åkte jag på utvecklingsamtal på dagis. Fick ett gott skratt. Precis som jag anade så är Cornelia jordens medelpunkt i positiv bemärkelse. Hon tar för sig, gör sig hörd och tar första plats på arenan. Hon är duktig på att ifrågasätta och vill gärna leda och styra alla. Hon är orädd och är duktig på att fördela uppgifter till sina kompisar vad och hur de ska leka, hon har en stor fantasi och lever mellan den och en verklighet.Nu ska jag glo vidare på schlagern och mumsa dagens sjuttitolfte macka. Blicka mot stjärnorna.

Av Tess - 20 maj 2008 08:09

Vädret här är grått, kallt och regnigt. Elvira ska ut och åka på utflykt med det stora barnen. Ett slags sista skolresa för de som slutar. De ska besöka en djurpark. Hon var så stolt att hon skulle få åka.  Satte på henne hur mycket kläder som helst och tjock jacka och tjocka överdragsbyxor och varmfodrade stövlar. Inte klokt och så är det 20 maj. 

Jag och min man beslutade oss för att vi skulle umgås igår och prata om livet så sagt och gjort så skickade vi lite varma sms i går eftermiddag. Dejten skulle gå av stapeln i vedhögen för att förena relation med nytta. Men ödet ville annorlunda. Trötta barn efter gårdagens körrep gjorde att min man gick ut själv i vedhögen, jag röjde av och tog hand om mycket trötta damer, ja så där lagom övertrötta att de var svårsomnade och somnade sent dessutom. Typiskt när man planerat att göra annat. Peppe plockade i vedhögen som besatt. Jag gick ut med jämna mellanrum och klappade honom på kinden och berömmde honom(en kvinnas list, uppmuntran stärker) samtidigt som jag pysslade om barnen och röjde huset. Kl 21 satt vi supertrötta i soffan, barnen hade precis somnat och det där med umgås..dejt..plocka ved blev en söt tanke som for låååångt bort.  Det hela slutade med att vi båda slumrade i soffan. Nåja det kommer en ny dag i dag och både jag och min man vet att vedhögen ligger kvar så vi har chans att bygga relation i dag med.  Nu väntar en hel dags jobb, sen ska vi på nytt körrep med barnen. Cornelia ska sjunga helt själv på detta rep, denna lilla tuffa fyra åring. Ingen av de andra gör det och då är det flera 4 åringar och 5 åringar och 6 åringar. Det är sista barnkonserten på söndag. Jag väntar med spänning.

Av Tess - 17 maj 2008 21:48

Japp nu har veden kommit. Det var en rejäl hög och nu har vi att göra i flera dagar. Peppe har plockat ved i 2 timmar och är precis mörbultad i hela kroppen. Sen måste jag säg att vi blivit rejält chockade. Det andra V:et är ny vinter den 17 maj. Snön har nämligen återvänt till stan till allas fasa. Barnen är förtvivlade för de tror ju att vi ska missa sommaren nu när det ser ut som det ska bli vinter igen. Vi har -1 grad och snö. Bilden är tagen nu på kvällskvisten. Vita prickarna är snöfall. Hustaken är vita, bilen är snötäckt och gräsmattan en vit/grön matta. Alla träd blommar här och allt är grönt. Vinbärsbuskarna har bär på gång men nu är allt snötäckt och det lär väl frysa??? Plockade faktiskt fram vinterjackorna och mössor i dag, höll på att frysa häcken av oss. Nåja håll tillgodo med bilderna. Nattis!

Av Tess - 17 maj 2008 11:20

Scen debuten gick jätte bra, antagligen precis som det ska med nybörjar tabbar, tappade slöjan men dansade naturligtvis vidare, fick slöjan över huvudet och kännde mig som spöket laban i en sekund men som det proffs jag är log jag stort och bara fortsatte. Så den första dansen klarade jag mig igenom med nöd och näppe och den andra dansen utan slöja gick kanonbra och satt som ett smäck. Vi hade alla roligt på scen för att inte tala om förberedelserna innan och snacket och myset med medhavd picnic i logen och alla skratt. Helt klart är att gruppen kommit varandra närmare och vår dansfröken är mäkta stolt. Av alla klasser hon haft så är vi den intensivaste och hetsigaste. Jag vet att jag driver ganska mycket men de andra är inte sena att hänga med. På bilderna ser ni den arabiska prinsessan i egen hög person och gruppbilden ser ni det härliga gänget jag dansat med. Kvinnan i turkost är dansfröken. Efteråt var det live afrikansk musik med precussion i trummor och även band med afro sångare. Skitfräckt, jag hängde med de andra afrikanerna och dansade med passion för musiken. Kom hem lyrisk och uppfylld till en mycket sömnig man som sovit och väntat framför teven. Tänka sig sa jag till honom att denna fredag var det minsann jag som var borta..ha ha. Nu ska jag fixa hemma. Har hört att malmö har varmt och fint väder i dag. Vi har 2 grader och snöblandat regn. Jag tror jag ska hålla mig innomhus så länge det går. Ciao alla Habibis!

Ovido - Quiz & Flashcards