Alla inlägg under april 2008

Av Tess - 29 april 2008 21:30

Jaha, sitter här i och ser solen dala ner över skogsbrynet. Himla vacker orange himmel. Summerar min dag och kan kort säga att den varit okej med lagom intensitet och lagom stress och lagom med märkliga händelser. Barnen sover efter en lång dag på dagis, vi hade våra bonustjejer här i kväll, åt middag, gjorde pyjamas på alla 4:a tjejer och kollade bollli och sen körde jag hem dem rakt i säng. I dag har vi verkligen haft varmt för att vara här uppe i södra norrland. Normalt har man både tjockare jacka och vantar och tjockare vårskor och kanske mössa. Jag tror inte jag har haft så lite kläder någonsinn i denna stad den 29:e April under de 7 år jag bott här. Kortärmat och utan strumpor i sommarskor. Kännde mig som en sommartjej i dag. Enormt märkligt är det och det är härligt men samtidigt oroande för hur det ska bli när man väl är ledig. I fortsättningen kanske man ska ha semester i maj för det kanske blir vår nya sommarmånad. En skrämmande tanke men inte orimlig med tanke på klimatförändringen.Det tråkiga med värmen är att myggen redan har vaknat och man får bett både här och där..STÖRIGA!  Idag fick jag förresten mina efterlängtade paljetter. Tänka sig att man kan bli LYCKLIG över att hålla 10 m röda paljetter, nu ska jag börja knåpa så fort jag får tillgång till en symaskin så jag kan dela klänningen. Undrar verkligen hur stassen kommer att se ut. Dessutom ligger min nya röda höftsjal med guldpengar och en stor röd slöja på posten och väntar på att bli uthämtade, gud vad jag längtar. Sen ska jag dansa som en tok, provade lite rumpskak i går och har träningsvärk. Hm får nog dansa lite varje dag för att få upp formen så jag kan skaka någorlunda. Man tappar formen direkt när man inte rör sig och man blir stel. Jobbade lite på improvisationsövningar men det känns bara krystat men jag fortsätter väl.

 Valborgsmässoafton, jag slutar 12 men har sjuttioelva saker att göra på eftermiddagen. Till kvällen kommer ett kompispar med deras barn till oss. Blev spontanbestämt nu i kväll att vi skulle käka i hop. Har inte träffats på flera år av olika anledningar men nu är det dax. Ska laga mat ihop och äta och barnen förhoppningsvis leka någorlunda. Resten av långhelgen går åt till att dröna, dansa och jag ska jobba 2 tim på fredag då jag ska va stans socjour och besvara akuta samtal i telefonen. Blir ju spännande. Nåja jag kunde ringa chefen om det var något. Sen drönar vi väl lite till jag och familjen. Ska ha våra bonustjejer lite här så vänninan får hämta sig. Hon är ganska matt nu efter allt. Min härliga man är i allafall hel ledig och det är underbart att känna att han bara finns här. Nu sa jag göra kväller och nu har det hunnit bli mörkt. God natt alla myggen sussa fint och stick mej inte.

Av Tess - 28 april 2008 19:20

Himmel vilken dag. Känns som att en del undringar besvarades.Tre glada ting som gör det lite lättare. Är himla glad att vänninans man fått rätt hjälp i dag utifrån behovet, i helgen var det mycket märklig attityd från läkarkåren i Gävle men idag var det visst någon som såg verkligheten och förutsättningarn. Sen är jag himla glad att vänninan själv verkar vara på rätt spår för att komma på fötter, även om orken inte alltid finns där men det är på gång. Slutligen är jag såååååå himla glad över att Gurkbilen överlevt bilbesiktningen. Jag menar peppes gröna bil som i barnamun kallas gurkbilen i Sandviken för den är spygrön. Vi var hur nervösa som helst för vi behöver verkligen två bilar för att få ihop tillvaron eftersom tiderna är så tighta och i bland hänger det på minuter när det gäller jobb och dagis och fritid. Peppe var urnervös och trodde nog inte heller att bilen skulle överleva, men serru det gjorde den. Alla balkar och allt som behövs för säkerhet är ok sen att den rostar i skärmarna är väl en petitess. Även att man måste starta den med en skruvmejsel är inte heller nått som påverkar säkerhete...fniss. Nä jag är otroligt tacksam för detta..Tack vår kära GURKA. Keep on rolling.

Dagens onda och elaka och mest störiga ting är att byxorna klämmer. Sucka. Fan jag har ingen karaktär, ingen lust inget intresse av att banta och vill inte heller gå upp i vikt men det känns tyvärr i brallan nu. Ladugårdsväggen sväller så att säga trots ihärdiga rivningsförsök. Jag var på gång innan halsflusserna men fasiken man tappar inspirationen att börja om börja om börja om. Nåja skitsamma jag vill först och främst att bli frisk sen får vi se om jag orkar göra ett ryck. Nu ska jag göra ett annat djävulstyg och det är att betala räkningarna. Blir hysteriskt sur varje gång. Ta tjuren vid hornen och sätt igång.

Av Tess - 26 april 2008 17:13

Jag som trodde att den här dagen blir seg som sjutton men icke. Dagen började 04.30 med ett samtal från väninnan som var förtvvilad. Hasplade ur sig att hennes man åkt akut in med Ambulans till sjukan med kraftiga kramper och andra besvär. Gnuggade i gång ögonen drog på närmaste trasorna och slängde på vinterjackan(kallt som fan på nätterna) och drog dit direkt. Resterande familj var vakna, barnens ögon var stora som fotbollar och vänninan var uppriven och i chock. Kopp te och mycket prat om händelser, situationen, samtal till akuten, gos med deras små tjejer, kramar och en tröstande famn fram till  6.30  sen packade jag och deras små damer i hop en klädpackning för alla eventualliteter som kunde hända under dagen. Packade in gänget i bilen och styrde kosan mot vårt slott. Väl hemma sov alla fortfarande. Satte på barnkanalen. Dagen har gått i 170 knyck men kännts oändligt lång med frukost, mat fix och plock och skiljedomare i tvister framför allt för Cornelias del som inte alltid är sjysst. Barnen har lekt hela dagen i stort sett ute på gården, prisa gudarna för vårt hus med tomt och leksaker Nu är strax efter 17 börjar våra bonustjejer börjar krokna nu. De har ju varit uppe sen 04. Vänninans make mår bättre och vet vad som är upp och ner just nu, röntgad och stucken i och känner väl sig som en schweizerost vid det här laget. Tankarna och all handling går till dem nu och maximalt stöd i denna situation.  Ska följa med hem och natta små tjejerna när peppe kommer hem från sin konsert och kan ta våra. Att tillägga är att vännninan själv är långt i från toppskick. Ska hämta smådamerna i morgon oxå så de får röja här hemma. De är lätta att ha tillsammans och det flyter rätt bra med alla fyra. De känner ju varandra utan och innan. Nu är mamma MU skittrött och försöker härda ut timmarna som är kvar till peppe kommer. Kroppen känns som en enda stor degklump som rapar pencillin. Men i tanken är jag en gyllne gasell..haha. Ska strax hämta stortjejerna som dagen till ära var bjuda på disco hos en dagiskompis som fyllt år. Tack och lov har jag 4 bilstolar i bilen just nu och inser att vi verkligen behöver en bil med många sittplatser. Sen blir det bolli och ska avsluta kvällen med ett glas vin av det nya jag hittat. Sen blir det garanterat ZZzzZZzzZZ och laddning inför i morgon. Ha en skön kväll i rymden.

Av Tess - 25 april 2008 08:41

Ringde till jobbet i morse och sa.eehhhh öööhhhhhh jag måste ta vård av barn på förmiddan och kommer in på eftermiddan. Känns jävligt jobbigt men okej läget är som det är men man känner som att man har foten i rumpan dvs sparken ut snart. Peppe kommer hem 12.30 då slutar han så vi kan byta. Sen spelar han 16.45 med symfoniork, rep inför morrondagen så jag hinner jobba på eftermiddagen och måste det för annars blir det odrägligt de dagar jag jobbar nästa vecka. Fick höra i telefonen att det ligger en stor hög i mitt postfack, som om jag inte redan visste det....KUL..Stressen börjar nu. Elvira är småfebrig och förkyld och den andra vägrar dagis, hon vill va hemma och mysa så vad tusan. Verkar som de är ganska trötta faktiskt, de sover mycket mer än vad det gjort tidigare. Innan har det rört sig om 10 timmar och med sovmorgon 11 timmar men det var ovanligt. Nu sover de ca 11-12 timmar, som stockar. Det kanske är det fina vårvädret som har sin inverkan. Jag vill ju tro och hoppas att det är bestående för det gör stor skilnad som förälder att gå upp om kring 6 och gå upp efter kl 7. Min man och jag får lite fredagsmys i dag ändå vilket jag inte trodde. Han kommer hem redan vid kl 20 så vi ska äta lite gott då fira lite helg. Nu ska jag ta min illaluktande och illasmakande pencillin. Urk. Varför kan man inte dragera pencillin med ett sött sockerskal eller varför inte choklad runt om. Det hade luktat godare och givit en mycket mera positivare upplevelse.

Av Tess - 24 april 2008 09:48

Jaha då fick jag det bekräftat att 16 maj är första uppträdandet på dansen på en Afrikansk fest i gävle..känns okej, alla är lite glada i hatten och är där för rytmen och dansen och vi kallar oss nybörjare..Men sen är det mitt i stan för allmänheten 31 maj kl 12...Shit jag har scenskräck, blir skitstressad och nervös fast det är en månad kvar, alla sandvikare, kompisar, kollegor, klienter som tittar eller så kommer ingen. JO min man kommer och mina barn så klart..Jag har väl aldrig stått på scen i vuxen ålder så det knyter sig i magen av bara tanken, fått några heta tips av min svärmor om tänket i improvisation och lika så av min man, ska väl lyssna lite på min svägerska åxå. Sitter koreografierna kan det funka men improvisationen känns för hemsk och tuff och vi ska ha ett improvisationsnummer där varje dansare ska vara scenens SUPER STAR!  Blir precis stel som en pinne när någon annan, typ min man tittar när jag dansar..är halvstel inför min dansgrupp som jag dansat med i flera år. Blir ett kassaskåp i kroppen.Just i det ögonblicket kan jag inte röra mig, känner inget och får ingen feeling alls utan känner mig dum, löjlig och töntig och osäker. Måste komma över känslan för jag vet att jag kan och ligger jag i så kan det nog bli riktigt bra. Trots min stora kroppshydda så är jag rätt rörlig får jag säga. Stammledarna i Afrika hade nog blivit helt utom sig av glädje att se denna storvuxna kvinna skakandes på diverse kroppsdelar...Min man blir ju det av det lilla han får se..haha.  Hur ska han bli när han ser min outfit som jag i dagsläget har designad i huvudet men som ska skapas nästa helg av mig själv. Ja den som väntar får se

Idag är vi hemma alla tre tjejer. Jag är risig fortfarande och haft ont i halsen i natt men bättre idag så jag bestämde mig för att inte skynda till jobb. Min svägerska påtalar att halsfluss är inte att leka med och börjar väl inse det nu..trög är jag. Tjejerna är superförkylda så det blir en hemmadag i dag. Min man kommer hem tidigt på eftermiddagen och är hemma så jag får support några timmar tills han går på igen i kväll. Jobbet: Jag blir nog snart avskedad från jobb...!!! Nejdå men det känns så...Trots detta har jag järnkoll på vad som händer varje dag och ringer till jobb och berättar om den och den, ring den säg det, gör det, hon kan ringa etc. Det ligger nog i min självkänsla och pressen att vara hemma men just nu tjänar det inget till att att jobba för nu måste jag känna mig stark annars sitter jag här igen i hemmet med nästa tur halsfluss. Nu ska jag klä mina barn och vi ska kolla in vändret på tomten. Tur att man bor i hus så man bara kan gå ut på tomten rätt upp och ner. Viva vår Villas!

Av Tess - 22 april 2008 15:51

Jaha då fick man svart på vitt, stack till sjukan i morse och efter några knöliga sjuksköterskor och två provtagningar ett på halsfluss och ett på viruset som orsakar körtelfeber, för naturligtvis trodde de inte mej denna gång heller. Nåja provet för halsfluss visade ju positivt. Halsfluss igen. Det är bara 4 dagar sen jag slutade med förra kåvepeninkuren. Läkaren jag träffade; Mr Nagel var en kul snubbe och lyssnande och resonerandes om vår bacilliska familj. Förmodligen får jag eländet av mina barn som inte har halsfluss men bakterien. I alla fall så har de andra rutiner här än i övriga delar av landet så jag fick ett pencillin som är starkt som skulle utrota det onda men kanske inte så starkt som svägerskan åt förra våren. Nåja vi får väl se vad som händer. Kl 13 ringer de från dagis och säger att Elvira är hängig. Ingen feber men slö och klagar på ont i kroppen. Hon började klaga i går kväll och ville inte alls till dagis i dag. Nåja vi får se hur det artar sig. Peppe hämtade hem barnen och jag tror Elvira har en dunderförkylning på gång för hon ser dööö rööööd ut i ögonen och runt näsan. Cornelia har klet i ögonen så hon är förkyld hon oxå men otroligt piggelin. Inte lägger hon sig ner för en kråka i näsan..ha ha. Är det någon som är sugen på en bacill kan ni titta hit.  Peppe är smått orolig över om han ska bli smittad igen men han har två dagar kvar på sin kur. Blir väl lagomt till helgen när han har gig med synfoniorkestern.

Ringde chefen och beklagade nyheten över att jag åter var sjuk. Suck hördes det men vi hade ett gott samtal och hon sa ja du är ju borta en hel del. Jag hoppas du tror mig, ja vad ska hon säga. En sak är säker att jag sliter som ett djur när jag väl är på plats och det är väl kanske mer än vad många andra gör, jag hamnar ju på efterkälke hela tiden och måste jobba 1000% när jag väl är där. Stressigt och intensivt och det kan säkert vara en faktor att jag inte blir frisk ordentligt.

Jag har gjort en kul grej och det är att jag beställt en stor röd slöja som är bredare än mina fulla armlängder. Den har silverpaljetter i ändarna så den ska virvla fiiint i dansen. Sen har jag beställt ett rött bälte med 6 rader mynt. Kommer bli hur läckert som helst till min gråa dress. Köpt helt osett per telefon till Kairo Bazar i Stholm. Köpte det på en beskrivning. Ha ha. Det blir nog bra. Magiskt som Elvira skulle ha sagt.




Av Tess - 21 april 2008 14:54

Så rent jäkla typiskt, jag som laddat med väska, stavar och allt och 50 min prommis hem..jaha..då får man skitont i halsen och vet inte vilket val man ska göra. IRRITERAD. Nerverna hade behövt en prommis i dag. Men jag får skita i det, vet inte om det utvecklar sig till halsfluss igen eller om det är förkylning, återstår att se. Har inte feber men känner mig inte på topp heller. Det onda sitter  mitt i gapet och inte så klockrent på mandeln, men det hinner väl vandra.


Har precis kommit tillbaka till jobb från ett argt och skrikande hembesök. Arg som en bålgeting var personen och skulle kansta ut mig så jag sa vänligt men bestämt att jag kan faktiskt kasta ut mig själv.  En mycket psyk sjuk person och även fysiskt sjuk, som egentligen behöver vård och nu funderar jag på hur jag ska lösa detta. Nåja det var länge sen någon skrek och gormade på värsta viset och bad en dra åt helvete men jag tar inte direkt åt mig för jag har gjort maxat för dem och det duger inte utan de vill ha mer. Nu ska jag jobba vidare.

Av Tess - 21 april 2008 09:55

Fan vad helgen gick snabbt. Kort resumé. Fredag: Kom hem med gråten i halsen av utmattning i fredags och kännde mig super sliten. Åt en god middag med min man, gosade med barn, somnade barn, satte mig på altanen i hammocken iförd jacka tätt brevid min man. Delade på en flaska glögg (konjaksglögg), några glas vin till, snurrade till i huvdet och vi pratade, dansade och mös till mitt i natten. Two people party blev det. Lördag: Vaknade av en främmade känsla, BAKIS...ja det var ju jävligt länge sen..URK men hade ett kvitter i själen för det gjorde gott allt det där vi pratade om jag och min man. Bara vara tillsammans. Av ruset bakade jag morgonbröd till oss, dinkelscones vilket lyxar till frukosten enormt. Snörde på mig gympadojjorna, promenixade ner till stan där barn och man mötte upp för att köpa springskor till barnen. Rosa/lila springskor blev det. Åkte hem grillade, mös, lekte, slappade och sen åkte min make väg på spelning i Uppsala så jag drönade i soffan ensam. Söndag: Vaknade tidigt med barnen, min make fick sova då han kom hem vid 04. Stack i väg på dans i två timmar. Kom hem till underbar grilldoft, vi fixade klart mat och åt sen ängade vi dagen till att kratta, klippa buskar och träd, byta däck på bilar, sopa på gatan och uppfarten och leka med barn. Slängde oss slagna i soffan i går kväl och tittade på en märklig film men rätt bra Cloverfield. Gick till sängs för sent, mannen somnade och jag stirrade upp i det svarta taket, funderade över livet hur det ska bli och en massa andra saker. Somnade jätte sent för att vakna upp som ett VRAK i morse. Måndag: Alla gick upp för sent så det blev en viss stressfaktor men okej vi klarade det. De körde mig till jobb först för jag ska gå hem från jobb i dag är planen. Har svårt att väva in ensam motion annars och är egentligen rentav för slö på kvällarna. De övriga tre filurerna drog i väg till dagis och jobb. Veckan är otroligt intensiv och jag träffar väl i princip inte min man så speciellt mycket mer än i sängen på nattetid vilket även gäller över kommande helg. Men allt löser sig villket man upptäcker nästa måndag med facit på handen. Dax att jobba. Ciao!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards